Waarom SaaS-webwinkelsoftware dé toekomst is

12 feb Waarom SaaS-webwinkelsoftware dé toekomst is

Je hebt de afkorting ongetwijfeld verschillende keren voorbij zien komen: SaaS. Vraag jij je weleens af of SaaS-webwinkelsoftware interessant is voor jouw webshop? In dit blog lees je waarom Yuluma gelooft dat SaaS-webwinkelsoftware dé toekomst is voor het mkb.

Software as a Service

SaaS staat voor Software as a Service en draait om het aanbod en gebruik van software via internet. SaaS-applicaties kunnen worden benaderd via de webbrowser of als webservice. Het brengt verschillende voordelen met zich mee. Gebruikers betalen één tarief per maand voor onder andere de software inclusief alles wat daar bij komt kijken. Het applicatiebeheer wordt daarnaast volledig verzorgd door de leverancier. Dit houdt in dat:

  • Onderhoud, service en support van de software uit handen worden genomen
  • Back-ups van de webshop en databases worden gedraaid
  • Nieuwe versies en updates worden geïnstalleerd
  • Beveiliging rondom ongeautoriseerde toegang adequaat is geregeld
  • Jij je als eindgebruiker geen zorgen hoeft te maken om de techniek

Kortom, de software is veilig, snel en altijd en overal beschikbaar. Zolang je internet hebt uiteraard.

SaaS-webwinkelsoftware voor mkb

Wat maakt SaaS-webwinkelsoftware interessant voor het mkb? Schaalbaarheid en dus beheersing van de kosten, is hierop het antwoord. Wanneer je meer ruimte nodig hebt voor bijvoorbeeld de database van jouw webshop, dan kun je dit eenvoudig opschalen. Wanneer je de ruimte niet meer nodig hebt, dan stel je dit naar beneden bij. Hetzelfde geldt voor modules die je wellicht niet het hele jaar door gebruikt. De conclusie is dat je nooit meer betaalt dan dat je gebruikt; je beheerst de kosten van de software! Er zijn echter meer redenen waarom SaaS-webwinkelsoftware de voorkeur heeft ten opzichte van andere oplossingen.

Open source en maatwerkontwikkeling

Veel webwinkeliers werken met een open source pakket en hebben hun webshop op maat laten bouwen. Dat lijkt logisch, want in de basis is een open source pakket vaak goedkoper wanneer je alle mogelijkheden binnen dat pakket benut en geen behoefte hebt aan extra functionaliteiten. Echter, wanneer je aanvullend kiest voor maatwerkontwikkeling, dan lopen de kosten al snel hoog op. Niet alleen tijdens de ontwikkeling, maar ook gedurende het onderhoud en beheer. Zeker als de maatwerkwebshop afhankelijk is van het open source systeem. Wanneer er een update wordt doorgevoerd in het open source pakket, dan is de kans groot dat jouw webshop als gevolg niet meer werkt. Open source pakketten hebben daarnaast veel vaker security updates nodig, die ad hoc geïnstalleerd moeten worden. Anders loop je het risico op veiligheidslekken, die het primaire proces en zelfs jouw klanten kunnen raken. Maar wie installeert deze updates, wat zijn de kosten hiervoor en hoe snel worden ze doorgevoerd? Dit zijn vragen waar jij je niet keer op keer mee bezig wilt houden.

De nieuwe wetgeving omtrent datalekken zorgt dat het niet updaten van open source software direct problemen oplevert. Wij hebben al diverse hosters gesproken die klanten en hun gehele webshop afsluiten omdat de software niet up-to-date is omdat ze anders boetes van tienduizenden euro’s riskeren.

Geen zorgen met SaaS-webwinkelsoftware

SaaS-webwinkelsoftware neemt deze kwesties allemaal uit handen. De leverancier beheert vanaf één centrale plek de software. Dit betekent dat met één handeling updates, verbeteringen en zelfs upgrades naar nieuwe versies worden doorgevoerd. Wanneer je kiest voor SaaS-webwinkelsoftware, neem je ook de afhankelijkheid van maatwerkontwikkeling ten opzichte van het open source pakket weg. Jij hebt hier als webwinkelier dus geen omkijken naar en wordt niet geconfronteerd met onverwachte kosten. De kosten voor het onderhoud, service en support zijn allemaal in het maandbedrag voor de SaaS-webwinkelsoftware meegenomen. Je kunt je daarom concentreren op datgene waar jij goed in bent. Althans, wanneer je kiest voor een goede leverancier natuurlijk. Wanneer je zelf de tijd en kennis niet in huis hebt om de software te onderhouden, is een betrouwbare leverancier van groot belang. De webwinkelsoftware raakt immers direct jouw primaire proces en mag geen invloed hebben op de beschikbaarheid van jouw aanbod!

Yuluma vereenvoudigt de werkzaamheden rondom webshops continu en maakt de stappen in het proces schaalbaar. Wil je meer weten over SaaS-webwinkelsoftware voor het mkb? Neem dan contact met ons op

David Stomph
david@yuluma.com

LinkedIn profiel - Is al meer dan 12 jaar internet ondernemer. Oprichter van Yuluma. Hielp al honderden ondernemers succesvol online. Getrouwd, en vader van 3 kinderen.

Geen reactie's

Geef een reactie