Waarom persoonlijk dé trend is

Dollarphotoclub_88603175

23 Mrt Waarom persoonlijk dé trend is

Eén-op-één marketing: het is de manier om klanten aan jouw merk of webshop te binden. Door aandacht te besteden aan de interesses en voorkeuren van webshopbezoekers, kun je direct op hun behoeftes inspelen. Zo kun je suggesties geven voor producten, die goed bij een specifieke klant passen en inspelen op de online verkoop. Toch draait het niet (alleen) om de korte termijn effecten. Een persoonlijke aanpak zorgt op lange termijn namelijk voor een onbewuste motivatie van klanten en een sterke klantrelatie. In dit blog lees je waarom volgens Yuluma persoonlijk dé trend is.

De power van persoonlijk

Een sterke klantrelatie is van belang; dat spreekt voor zich. Het uit zich immers in loyaliteit en betrokkenheid van klanten. En zij zijn goud waard voor jouw webshop! Maar wat is precies de power van persoonlijk? Wij zien de persoonlijke aanpak als randvoorwaarde voor succesvolle online verkoop. Potentiële klanten die zich op internet begeven, worden namelijk ondergesneeuwd door mogelijkheden. Ook wanneer zij via Google naar een specifiek product zoeken, worden zij overstelpt met opties. Hoe kun jij je daarin onderscheiden? Juist, door hen persoonlijk aan te spreken en direct naar datgene te leiden wat zij zoeken. Eigenlijk net als in een winkel met een verkoper. Internetgebruik is vluchtig en daar moet je continu rekening mee houden. Door precies het product aan te bieden dat een potentiële klant zoekt, trek je de aandacht en ben je in staat om dit vast te houden. Hetzelfde geldt voor klanten, die al met jouw webshop bekend zijn. Relevantie speelt voor beide groepen een grote rol. Voldoet een product niet aan de zoekverwachtingen, dan wordt dit binnen luttele seconden beoordeeld en ben jij de klant kwijt. Natuurlijk zijn er manieren om dit te voorkomen!

Van persoonlijk naar hoogstpersoonlijk

De persoonlijke aanpak wekt vertrouwen. En klanten die je persoonlijk van dienst bent, maken de grootste kans om ambassadeur van jouw webshop te worden. Dat is om verschillende redenen een mooie winst! Hoe pas je persoonlijk concreet in jouw webshop toe? Met de volgende methodes spreek jij klanten hoogstpersoonlijk aan:

  • Zorg dat de naam van klanten terugkomt in e-mails rondom de bestelling en in HTML-nieuwsbrieven;
  • Laat de voornaam terugkomen in de teksten die klanten in de webshop – na inloggen natuurlijk – te zien krijgen;
  • Geef suggesties voor producten op basis van eerdere aankopen. Houd hierin ook rekening met het geslacht van klanten;
  • Beloon klanten, die vaker bij jouw webshop bestellen. Zo toon je waardering voor hun loyaliteit en betrek je ze bij jouw merk;
  • Geef klanten het gevoel dat hun input telt. Vraag ze om reviews te schrijven, beloon ze hier ook voor en handel (digitale) feedback serieus af.

Toekomst: persoonlijke webshop voor iedereen

Op social media is een persoonlijke trend bezig, waarvan wij verwachten dat dit in de toekomst ook voor webshops gaat gelden. Wanneer je op Facebook ingelogd bent, krijg je bijvoorbeeld advertenties voorgeschoteld die ‘heel toevallig’ betrekking hebben op een product of dienst waarover je recentelijk hebt gesproken op jouw tijdlijn. Hoewel de discussie rondom privacy door sommigen nog steeds gevoerd wordt, kan in ieder geval worden geconcludeerd dat er voldoende gegevens beschikbaar zijn om deze persoonlijke slag te maken. Yuluma gelooft dat de online profilering van klanten ervoor zorgt dat webwinkeliers in de toekomst een gepersonaliseerde webshop kunnen voorschotelen. Vader Jan krijgt dan bijvoorbeeld een andere webshop te zien dan dochter Jet, ook al is de basis van de shop precies hetzelfde. De inhoud hiervan, met oog op de producten, is helemaal toegespitst op de behoefte van vader en dochter. Voor zover dit bekend is natuurlijk. Ook ontvangen zij op verschillende tijden persoonlijke nieuwsbrieven, die op hun informatiebehoefte zijn afgestemd. Deze nieuwsbrieven rollen hun inbox binnen op het moment dat voor hen goed uitkomt. Jan en Jet zijn blij, omdat de communicatie goed bij hen past en zij een aanbod op maat krijgen. Als webwinkelier pluk je hier logischerwijs de vruchten van!

Kies jij voor de persoonlijke aanpak? De specialisten van Yuluma adviseren je graag hoe je de waarden persoonlijk, vertrouwen en relevantie in jouw webshop integreert. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kop koffie!

 

David Stomph
david@yuluma.com

LinkedIn profiel - Is al meer dan 12 jaar internet ondernemer. Oprichter van Yuluma. Hielp al honderden ondernemers succesvol online. Getrouwd, en vader van 3 kinderen.

Geen reactie's

Geef een reactie