Waarom je als webwinkel een blog nodig hebt en 8 tips voor een goede blog!

02 okt Waarom je als webwinkel een blog nodig hebt en 8 tips voor een goede blog!

Waarom zou je bloggen?
Een blog geneert verkeer naar je webwinkel. Het komt de SEO ten goede en verhoogt je ranking in de zoekmachines. Het geeft je de ruimte om je verhaal te vertellen waarmee je bezoekers omzet in klanten. Het verhoogt de betrokkenheid en zorgt voor extra publiciteit als het gedeeld wordt. En het is gratis. Dus als je toch al een (paar) uur per dag je social media bijhoudt, dan heb je ook tijd om te bloggen!

home-office-336581_640

Tip #1: Regelmatig posten
Nieuwe links op de site betekenen voor Google dat de site actief is. Je voegt nieuwe inhoud toe. Hierdoor wordt je door zoekmachines sneller gevonden. Zeker als je dit combineert met de juiste zoekwoorden die van belang zijn voor je bedrijf. Zorg wel dat het geen reclame wordt of een opsomming van zoekwoorden. Zo werken zoekmachines niet meer.
Dagelijks bloggen hoeft niet, 2 tot 3 keer in de week is een mooie balans. Lukt dat niet, probeer dan in ieder geval 1 keer in de week.

Tip #2: Content is key
We zeiden net al dat het geen reclame moet zijn. Maar wat dan wel? Laat je expertise zien, jij bent de expert van jouw producten. Laat zien dat je weet waarover je het hebt, vertel alleen nuttige informatie. Zorg dat je post lang houdbaar is, zodat het over een jaar nog steeds relevant is.

Tip #3: Let op het uiterlijk en het gevoel van je blog
Als je een erg zakelijke webwinkel heb, houd je blog dan in dezelfde toon. Is je webwinkel informeel of heb je een jong publiek? Houd de toon dan luchtig.
Zorg er ook voor dat het duidelijk te zien is dat de blog afkomstig is van jouw bedrijf. Niet alleen door jouw url te gebruiken (jouwurl.nl/blog) maar ook de huisstijl goed te gebruiken.

Tip #4: Delen, delen en nog eens delen
Je zult vast wel al op Facebook en Twitter zitten, misschien ook op Instagram of Pinterest. Maar je kunt daar maar een paar keer je nieuwe producten delen. Je wilt niet spammen natuurlijk. Elke
Als je goede content schrijft is de kans zeer groot dat andere mensen het ook delen. Dat kunnen andere bloggers zijn, of mensen die de link tweeten of op Facebook zetten. Het kan ook een nieuwssite zijn, het bijkomend voordeel van een nieuwssite is dat zij als betrouwbare bron overkomen.

Tip: Zorg ervoor dat je blog ook “share buttons” en een RSS-feed heeft, maak het je lezers gemakkelijk om te delen!

Tip #5: Beantwoord vragen en reageer op suggesties van klanten
Als lezers reacties achter laten kun je hier op reageren. Je kunt ze bedanken voor de support of de aankoop, of luisteren naar hun suggesties. Als klanten vragen hebben, beantwoord deze dan ook!
Neem reacties altijd serieus, probeer erachter te komen wie de reactie heeft geplaatst. Probeer altijd op korte termijn een reactie te geven.
Tip: Soms is het niet verstanding om te reageren. Sommige mensen op het internet willen je alleen maar uit de tent te lokken met negatieve of onbeleefde reacties. Deze mensen worden ook wel “trolls” genoemd. Trolls kicken op aandacht. Negeer de reactie en als het erg ongepast is verwijder het bericht.

fortwentyone-aboutme1

Tip #6: Gebruik beeldmateriaal
Gebruik mooie afbeeldingen of video’s om je post te ondersteunen. Afbeeldingen zijn een leuke afwisseling en delen je artikel op in korte leesbare stukken tekst. Heb je nog moeite met goede foto’s? We hebben nog een handleiding voor het nemen van goede product foto’s voor je. Klik hier.

Tip #7: Nodig gast schrijvers uit
Kan je iemand met veel expertise overhalen om een post te schrijven op jouw blog? Kan je iemand interviewen en het interview delen? Doen! Voor beide partijen levert dit verkeer op.

Tip 8: Hoe kom je op topics?
Je hoeft echt niet de beste schrijver te zijn om te bloggen. Je kunt ook een leuk filmpje delen, maar houd dit wel relevant. Om je op weg te helpen vertellen we je een paar topics waar je zo aan de slag mee kan!

 

Het verhaal van je onderneming.
Hoe ben je begonnen? Had je een gat op de markt ontdekt? Zag je een behoefte of was je met iets kleins begonnen? Wat is je visie en missie?
Je producten
Aangezien je zelf je producten verkoopt, weet je vast waar ze vandaan komen en hoe ze gemaakt worden. Vertel dit!
Handleidingen
Je weet ook als geen ander hoe je bijvoorbeeld je producten moet gebruiken en wat hun unieke eigenschappen zijn.
Uitverkoop!
Altijd handig om te vermelden, toch?

Updates van de webwinkel
Heb je een nieuwe lay-out of feature? Heb je nieuwe producten?

Ontwikkelingen in de industrie
Zijn er grote ontwikkelingen gaande in de industrie? Bijvoorbeeld nieuwe richtlijnen van de textielfabrieken? Dat je hier bij aansluit en alleen “goede” kleding maakt? Of verkoop je etenswaren en ga je werken met een nieuwe vervanger voor melk of suiker?

Evenementen
Organiseer je zelf een evenement of neem je er aan deel?
En remember, bloggen hoeft niet moeilijk te zijn, maak het leuk!

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers
David Stomph
david@yuluma.com

LinkedIn profiel - Is al meer dan 12 jaar internet ondernemer. Oprichter van Yuluma. Hielp al honderden ondernemers succesvol online. Getrouwd, en vader van 3 kinderen.

2 Reactie's
  • Job
    Geplaatst op 09:44h, 26 juni Beantwoorden

    Je kan met een blog ook je producten op een andere manier verkopen in een webwinkel. Denk aan doorverwijzingen in de blogpost naar je productpagina!

  • John ten Cate
    Geplaatst op 11:16h, 25 oktober Beantwoorden

    Goeie en praktische tips. Dank voor het delen!

Geef een reactie