Waarom je als bedrijf aanwezig moet zijn op social media.

11 okt Waarom je als bedrijf aanwezig moet zijn op social media.

Vragen
Als iemand via Facebook of bijvoorbeeld Twitter op jouw webwinkel terecht komt en een vraag heeft, is de drempel lager op dat direct via social media te stellen, dan te bellen of emailen.

ball-142738_640

Sneller reageren
Met bijvoorbeeld Twitter breng je je klanten snel op de acties van acties op nieuwe producten. En in het ergste geval, als je misschien een storing heb van de emailserver of betalingservers.

Je bent een bron van informatie
Waarschijnlijk heb je al een blog, (zo niet, bekijk de post over bloggen hier), met waardevolle informatie over je producten. Je kunt dit extra delen op social media en zo laten zien dat je een expert bent. Aan waardevolle informatie heeft je doelgroep iets, en nodigt klanten uit om volgers te worden.
Deel ook dingen waar jijzelf wat aan gehad heb, bijvoorbeeld een artikel dat branche gerelateerd is, zou houd je het spannend voor je volgers.

Imago
Activiteiten op social media spelen een belangrijke rol bij het imago van een merk. Het creëren en delen van waardevolle content maar ook een goede webcare draagt bij aan een positief imago. Dit kan onderverdeeld worden in “need to know” en “nice to know”.

Onder “need to know” valt voor de doelgroep professionele kennis en webcare.

  • Uitleg over de diensten die je levert (werkwijze, kenmerken, prijs etc.)
  • Reactieve webcare zoals het beantwoorden van vragen op social media maar ook inmenging van discussies die over je bedrijf gaan en haar diensten.

Nice to know is kennis die niet direct betrekking heeft op de diensten van jouw bedrijf, maar het helpt wel bij het vormen van positieve merk associaties. Denk hierbij aan;

  • Het delen van tips en kennis over webwinkels en ontwikkelingen in de jouw branche
  • Ongevraagd helpen bij vragen op Twitter en Facebook.
  • Een blog op de website over webwinkel gerelateerde onderwerpen, bijvoorbeeld je favoriete recepten als je in levensmiddelen verkoopt of styling tips als je in de modebranche zit.

Online Customer Service
Veel internetgebruikers gebruiken social media om positieve opmerkingen achter te laten over hun ervaring met het bedrijf. Er is ook een deel wat social media gebruikt om ervoor te zorgen dat klachten in het openbaar gehoord wordt.
Wanneer een bedrijf negatieve reviews ontvangt, hangt eventuele imagoschade af van hoe bedrijven reageren. Volgens Nathalie Purnawirawan van de UAntwerpen is weerlegging en een verontschuldiging een slechte strategie. Weerlegging toont geen empathie en een verontschuldiging wordt beschouwd als zinloos, omdat het probleem niet wordt opgelost hiermee. (Bron: Nieuwsblad.be, 2014).
Zorg ervoor dat je klachten zo snel mogelijk oplost en dat je klant tevreden is. Klanten zullen blij zijn dat het probleem zo snel wordt opgepakt.

Humor
Met humor kan je goed de menselijke kant laten zien van je organisatie. Het moet natuurlijk wel echt leuk zijn, en het liefst een goede inhaker. Frankwatching heeft er een goed artikel over geschreven. (Humor op Social Media)

In het kort komt het erop neer; dat je er snel bij moet zijn,scherp moet zijn en reageren met humor, en doe eens gek!

Bronnen:
Nieuwsblad.be. (2014). Onlinerecensies belangrijk voor consumenten. Geraadpleegd op 7 maart 2014,https://www.nieuwsblad.be/article/printarticle.aspx?articleid=dmf20140129_00953332

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers
David Stomph
david@yuluma.com

LinkedIn profiel - Is al meer dan 12 jaar internet ondernemer. Oprichter van Yuluma. Hielp al honderden ondernemers succesvol online. Getrouwd, en vader van 3 kinderen.

Geen reactie's

Geef een reactie