Voorbeelden cookiemelding en veel uitleg…

10 nov Voorbeelden cookiemelding en veel uitleg…

De nieuwe wetgeving omtrent een cookiemelding zit er aan te komen. En naar het lijkt is er geen ontkomen meer aan, ook niet nadat mevrouw Kroes aan heeft gegeven dat zij van mening is dat het voor heel Europa gelijk zou moeten zijn.

biscuits-406943_1280

Iedereen die met o.a. Analytics, Twitter, Facebook of AddThis plugins werkt is per 1 juli 2012 verplicht is om een cookiemelding te tonen. In deze mailing hebben we alle opties voor u uitgewerkt.

Notificatiebalk

Een balk onder- of bovenaan uw website. Waarin u de cookiemelding weergeeft en de bezoeker de mogelijkheid geeft om wel of niet akkoord te gaan. Nog een goed voorbeeld!
Voordeel: Het stoort niet zo, mensen kunnen uw site gewoon bezoeken.
Nadeel: Bezoekers die niet op akkoord drukken, het niet zien, er geen zin in hebben of op ‘niet akkoord’ klikken kunnen niet gemeten worden in Google Analytics en geen gebruik maken van scripts die onder de wetgeving vallen.
Onze mening: De beste oplossing, maar we vrezen wel dat veel mensen de balk zullen negeren waardoor deze groep aanvankelijk geen gebruik kan maken van scripts die onder de wetgeving vallen.

Bumperpage met Ja of Nee

Een bumperpage is een pagina/weergave waarbij de bezoeker een keuze moet maken. Bekijk hier een voorbeeld.
Voordeel: U heeft snel de scheiding tussen bezoekers die cookies accepteren en die het weigeren
Nadeel: Mensen die niet akkoord gaan kunnen niet meer gebruik maken van functionaliteiten die te maken hebben met cookies en u kunt ze niet langer meten in Analytics
Onze mening: Een redelijke oplossing voor uw bezoekers. Irritatie van het moeten kiezen kan u bezoekers kosten, maar u weet wel snel waar u aan toe bent.

Bumperpage met alleen Ja

Bumperpage met alleen de optie Ja. U dwingt uw bezoekers cookies te accepteren. Bezoekers die het niet willen accepteren worden doorgestuurd naar een uitlegpagina maar kunnen verder de site niet bezoeken. De NPO heeft een dergelijke melding.
Voordeel: U hoeft niets aan te passen in uw cookiebeleid, immers al uw bezoekers gaan akkoord omdat zij die niet akkoord gaan de site niet kunnen bezoeken.
Nadeel: Het is niet te overzien welk percentage van uw bezoekers niet akkoord zal gaan en uw website zal verlaten (om naar de concurrent te gaan?). Belangrijk detail is dan ook dat de NPO geen concurrentie heeft en bezoekers als ze bijvoorbeeld uitzendinggemist willen bekijken geen andere keus hebben.
Onze mening: Een ietwat lompe oplossing die zeker niet voor alle websites de beste zal zijn.

Omzeilen

U kunt er ook voor kiezen om alle scripts die tegen de regelgeving in gaan te vervangen voor die scripts die dat niet doen.
Google Analytics is mogelijk niet noodzakelijk en AddThis kan vervangen worden voor eigen buttons zoals wij dat bij CBT Trainingen deden. Uiteraard heeft een dergelijke button minder mooie functionaliteit als die van AddThis maar het is een overweging waard of een cookiemelding niet een te grote conversie teruggang veroorzaakt.
Think positive!

De volgende sites hebben een leuke, grappige of afwijkende cookiemelding. Ze zorgen voor attentiewaarde en zullen de ervaring van uw merk mogelijk zelfs versterken.

  • Xs4all
  • Bolletje (wettelijk niet juist)

Interessante artikelen

  • Marketing facts
  • Usability van Cookiemeldingen
  • Feit en Fictie over cookies
David Stomph
david@yuluma.com

LinkedIn profiel - Is al meer dan 12 jaar internet ondernemer. Oprichter van Yuluma. Hielp al honderden ondernemers succesvol online. Getrouwd, en vader van 3 kinderen.

Geen reactie's

Geef een reactie