Tips en voorbeelden van verlaten winkelwagen e-mails

04 aug Tips en voorbeelden van verlaten winkelwagen e-mails

Verlaten winkelwagentjes zijn ondernemers een doorn in het oog. Zogeheten “abandoned shopping carts” email zijn een laatste redmiddel om de koper toch over de streep te trekken. Het verlaten van de winkelwagen kan verschillende redenen hebben: twijfel (heb ik dit wel nodig), afleiding (bezoeker gaat ineens de kinderen van school halen) of bijvoorbeeld een hapering in de internetverbinding van de bezoeker.

Shopping cart

SaleCycle houdt per kwartaal een onderzoek naar verlaten winkelmandjes over meer dan 200 grote wereldwijde merken, zoals Sony, Millennium Hotels & Ralph Lauren. Het gemiddelde percentage van verlaten winkelwagentjes is 73,9%.  Bijna een helft van alle verlaten winkelwagen e-mails worden geopend. Meer dan een achtste van deze e-mails worden doorgeklikt. En meer dan een derde van clicks heeft geleid tot een aankoop terug op de webwinkel. (Bron: getelastic)

2,9 biljoen euro
Volgens Emerce laten online shoppers wereldwijd dit jaar zo’n 2,9 biljoen euro achter in verlaten winkelmandjes. “Dit getal is gebaseerd op het gemiddelde winkelmand verlatingspercentage van zeven toonaangevende e-commerce platforms en een ruwe schatting van de totale e-commerce omzet dit jaar in de hele wereld. In werkelijkheid ligt het getal waarschijnlijk hoger, aangezien men bij deze berekening ervan uit is gegaan dat de waarde van de verlaten mandjes gelijk is aan die van betaalde mandjes.” (Bron: Van Hall, E. 2014)

redenen-verlatingen-540

Onverwachte kosten
Uit bovenstaande tabel van Statista gaven online kopers in 2012 aan dat 56% de winkelwagen verliet door onverwachte kosten. Denk hierbij aan verzendkosten, belasting, administratiekosten. Consumenten willen graag van te voren weten waar ze aan toe zijn, hoe zit het met de BTW? Gratis verzending etc? De nieuwe wetgeving springt hier op in nu het sinds 13 juni 2014 verplicht is deze kosten te melden op de productpagina.

Elders goedkoper
32% haakt af omdat het ergens anders goedkoper is. Als webwinkel kan je de klant het gevoel geven dat hij/zij altijd een goede deal krijgt, hierdoor zullen de klanten minder snel gaan verlijken. Je kunt zelfs nog een prijsvergelijker opnemen in je site of een laagste prijsgarantie geven. Het verschil is vaak klein en het is zonde om de klant hierdoor te laten lopen.

Slechte webinkel
Ook een slechte website navigatie of een crashende website zorgen voor irritatie. De invulformulieren zijn slecht, de klant moet het meerdere keren invullen etc. Zorg ervoor dat je website overzichtelijk is, geen lastig of onvriendelijk (Dit veld is verplicht!) invoerveld heeft.

Wij hebben enkele tips en voorbeelden op een rijtje gezet zodat u deze e-mails kunt optimaliseren.

Timing
Test de timing van het bericht, als je te snel een email stuurt dan kunnen bezoekers het gevoel krijgen dat u over hun schouder mee kijkt. Stuur je de e-mail te laat dan hebben bezoekers het product misschien ergens anders gekocht, of zijn ze hun interesse verloren.

Korting
Geef je korting om de bezoeker over te halen? Dit werkt in eerste instantie goed, maar als bezoekers dit weten, bestaat de kans dat ze express hun winkelwagentje verlaten om zo met korting te kopen. Wat je wel kunt doen is een eenmalige korting geven op bijvoorbeeld de verzendkosten. Zolang je maar duidelijk maakt dat het eenmalig is, anders gaat men de eerstvolgende keer zitten wachten op korting via de mail.

Hulp aanbieden
Het kan ook zijn dat de bezoeker een probleem had, dat het niet lukte om de bestelling af te ronden. Biedt daarom ook altijd hulp aan, met direct een nummer om te bellen of een link naar de FAQ.

Amazon_signin

Begin met het e-mailadres
Zorg dat de eerste stap in het afreken proces het invullen van de email is, het wordt anders lastig om de email te versturen. Een mooi voorbeeld is Amazon, de eerste stap is het invullen van het email adres, maar er hoeft niet meteen een account aangemaakt te worden.

Houd het persoonlijk
Weet je de naam van de bezoeker? Gebruik deze dan ook.

Laat de bezoeker weten wat hij achterlaat
Een mooi voorbeeld is deze e-mail van Fab. In de onderwerp regel staat het product, en “act fast if you want it”, wat weer aansluit op de “limited quantities”. Daarnaast staat er in de email nogmaals dat er gratis verzending en retour is. Het product wordt nogmaals in beeld gebracht met een mooie foto en er is een directe link om het nu te kopen. En, er wordt hulp aangeboden via email en per telefoon.

Fab_ff72ce0a-6742-484b-8726-e0fc1c10550a

Gebruik de huisstijl
Zorg dat de email bij je bedrijf past en je klanten. ModCloth is een ander mooi voorbeeld. Het melden dat het product bijna uitverkocht is, voegt druk toe. En wat ze ook nog leuk doen is het vertellen dat je een goede smaak hebt!

modcloth_69098a84-3d11-4378-ac2e-33c7ad13fe3a

Conclusie
Het is het zeker waard om een email te versturen en zo de conversie te verhogen. Maak gebruik van afbeeldingen en zorg ervoor dat de klant direct terug kan klikken naar het winkelmandje.

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers
David Stomph
david@yuluma.com

LinkedIn profiel - Is al meer dan 12 jaar internet ondernemer. Oprichter van Yuluma. Hielp al honderden ondernemers succesvol online. Getrouwd, en vader van 3 kinderen.

Geen reactie's

Geef een reactie