Stenen winkels blijven bestaan

31 aug Stenen winkels blijven bestaan

In Nederland staan veel winkelpanden leeg. Sterker nog, het lijken er telkens meer te worden. Onder de genoemde oorzaken vallen de economische crisis, hoge huurprijzen van winkelruimtes en online concurrenten. Toch lijkt de aanpak van de detailhandelaren ook zeker een rol te spelen. Zij lijken zich namelijk niet aan te passen aan het winkelgedrag van consumenten. En juist dat gedrag verandert het winkelstraatbeeld. Het is geen nieuws: consumenten shoppen nu eenmaal online. Maar wat betekent dat eigenlijk voor het voortbestaan van de traditionele winkelstraat? In Nieuwsuur spreken experts en gedupeerde winkeliers over de toekomst van de winkelstraat.

Nieuwe functie van de winkelstraat

Hoewel de winkelstraat in haar traditionele vorm ophoudt met bestaan, verdwijnt deze niet volledig. Mensen hebben van nature namelijk de behoefte om sociaal contact op te zoeken; dankzij dit contact leven zij zelfs langer. Zo nu en dan de stad ingaan, is bij uitstek geschikt om met deze kuddedier aandrang om te gaan. Maar hoe past deze behoefte binnen het online shopgedrag? Simpel, consumenten van winkels die online verkopen, geven aan dat ze hun bestellingen in een fysieke vestiging willen ophalen.

Winkels verdwijnen dus niet per definitie, maar krijgen wel gedeeltelijk een andere functie. Door de fysieke winkel te combineren met internettechnologieën, wordt de winkelbeleving positiever ervaren. Denk aan interactieve passpiegels, gepersonaliseerde aanbiedingen op de smartphone en tablets om zelf eten en drinken te bestellen. En wanneer de winkels veranderen, verandert de winkelstraat automatisch mee.

De kracht van de winkelervaring

Het is geen terechte conclusie dat fashion retailers – met alleen een fysieke winkel – geen kans maken ten opzichte van hun concurrenten. Het is namelijk juist de winkelervaring, die hen een voorsprong geeft op online retailers. Deze ervaring kan versterkt worden door het gebruik van de juiste systemen en slimme apparaten. Zo kunnen verkoopmedewerkers klanten beter van dienst zijn in de keuze van producten en artikelen.

Wat is dan de succesformule voor fysieke winkels? Uit de retail ranking van Q&A blijkt dat sommige retailers echt toekomstbestendig zijn. De redenen? Ze zijn onmisbaar, maken klanten blij en zijn onderscheidend genoeg.

De kracht van de ervaring ligt in de winkelbeleving. Wanneer een middagje shoppen zorgt voor herinneringen, waarbij alle zintuigen worden betrokken, een duidelijke identiteit wordt gecreëerd en authenticiteit wordt gewaarborgd, dan wordt er effectief ingespeeld op de belevingseconomie. Winkeliers kunnen in de winkel bijvoorbeeld internet aanbieden aan consumenten, zodat ze ter plaatse een product kunnen onderzoeken en aanschaffen. Want laten we eerlijk zijn, internet is een veilige, betrouwbare en eenvoudige manier om je te oriënteren op de juiste aankoop.

De combinatie van clicks & bricks

Niet iedereen is zo overtuigd van de cross-over functie van fysieke winkels. Wanneer je een goedlopende online winkel hebt, is een stenen winkel dan wel nodig? Door de toekomst van online shoppen, delven deze winkels misschien het onderspit. Er wordt wel gedacht dat deze winkels een last met zich meebrengen, die onhoudbaar zal worden.

Dit neemt niet weg dat een stenen winkel een versterkende functie kan hebben. De cross-over functie werkt namelijk twee kanten op. Ook internetformules doen er goed aan om fysieke winkels in gebruik te nemen. Al was het maar om het vertrouwen en de loyaliteit naar consumenten toe te vergroten. Wanneer een product online wordt gekocht, kan de winkel worden gebruikt voor het afhalen, passen, ontmoeten, shop-in-shop en instore bestellen via een zuil. Dat consumenten er behoefte aan hebben, blijkt wel uit de populariteit van de Apple Stores. De producten zijn eenvoudig online te bestellen, maar toch kiezen consumenten voor een bezoek aan de winkel. Heeft dat misschien te maken met de bijzondere sfeer en productdemonstraties? Het heeft in ieder geval een toegevoegde waarde, die online nooit in die vorm te behalen is.

De toekomst van stenen winkels

Waar de stenen winkel in het teken stond van de sociale en verkoopfunctie, zal deze in de toekomst multi-functioneel worden ingericht. In één winkel werken meerdere merken samen, is meer sprake van branding en transparantie en wordt continu gewerkt aan een connectie met consumenten. De focus ligt niet meer op sales, maar op contact leggen met consumenten en het vasthouden van hun aandacht. De verkoop hoeft immers niet meer per se in de winkel plaats te vinden; zolang consumenten je naam maar kennen en je weten te vinden.

Wil je meer weten over hoe je de aandacht van consumenten vasthoudt? Kijk dan deze video over de kunst van story telling door David Shing.

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers
David Stomph
david@yuluma.com

LinkedIn profiel - Is al meer dan 12 jaar internet ondernemer. Oprichter van Yuluma. Hielp al honderden ondernemers succesvol online. Getrouwd, en vader van 3 kinderen.

1Reactie
  • Ronald Schalekamp
    Geplaatst op 07:45h, 07 september Beantwoorden

    Natuurlijk heeft een fysieke winkel unieke voordelen over een virtuele en andersom. Maar die voordelen moet je dan wel benutten. Een webshop EN een fusieke winkel met een onbenullige tiener erin die van toeten noch blazen weet, versterkt elkaar echt niet. Een rommelige webshop versterkt de fysieke winkel niet.

    In de echte winkel kun je kijken, voelen, testen; als dat toegestaan is. De Kijkshop formule heeft wel afgedaan. Daarbij is de echte plus van de fysieke winkel het advies, de vriendelijke ontvangst, het praatje; kortom het personeel. Winkels met personeel dat geen bal van de producten weet, hebben geen meerwaarde over internet. Op internet heb je zo opgezocht hoeveel gehuegen er maximaal op het moederbord van die nieuwe computer kan; in de winkel tref je jongetje dat nog eens moet kijken waar t moederbord zit.

    Ervaren, vriendelijk en VAKBEKWAAM personeel vormt de meerwaarde van de echte winkel. Doe eens stapje meer, volg eens een cursus over je product, houd de deur eens open voor je klant, geef eens een kleinigheidje gratis.

Geef een reactie