Slim inspelen op selfservice, orderprocedures nu nog eenvoudiger

16 apr Slim inspelen op selfservice, orderprocedures nu nog eenvoudiger

Het internet heeft ervoor gezorgd dat consumenten zelfstandiger worden. Bedrijven kunnen daar slim op inspelen. Bijvoorbeeld bij het afhandelen van bestellingen.

De klant bepaalt

De klant is koning: het is een bekende uitdrukking en het geldt nog steeds. Sterker nog, de klant is nooit eerder zo royaal behandeld als nu. Het internet opent vele deuren, waaronder de deur naar selfservice. Voor de meest uiteenlopende informatie raadplegen we Google die ons met één klik een berg zoekresultaten voorschotelt. Hebben we een vraag over een product of dienst? Dan staan eventueel de mensen van de afdeling webcare 24/7 voor je klaar of we verdiepen ons in de nieuwste referenties. Inmiddels zijn consumenten dat gewend en stellen ze de hoogste eisen. Als we daar zin in hebben, bestellen we toch lekker midden in de nacht? En als we een vraag hebben, dan is er toch altijd wel iemand online? Bedrijven passen de bedrijfsvoering aan, want meebewegen is essentieel. Het volgen van customer journey’s en het analyseren van CMS-systemen zijn niet ongewoon meer.

Slim inspelen

Dat de klant zoveel mogelijk zelf de regie in handen neemt, is niet zo vreemd. Het zit ons in de genen. Als kind al wilden we alles zelf doen. Pas als we er niet uitkwamen, kregen we hulp. Dat is een menselijke eigenschap die nu weer duidelijk te zien is. Een bedrijf (denk aan een groothandel of een bedrijf dat B2B-zaken doet) kan slim inspelen op de zelfstandige houding van de consument. De telefonisten van vroeger die keurig alle orders opnamen en afhandelden, maakten plaats voor handige softwarepakketten die alles voor bedrijven regelen.

Alles in één

En dat betekent ook écht alles. Nu komen orders vaak binnen op een CMS-systeem. Naar aanleiding daarvan moet er nog heel wat knip- en plakwerk gebeuren om de orders te verwerken. Zelfs die stap is tegenwoordig geïntegreerd in de nieuwste ordersystemen. De bestelling komt het CMS-systeem binnen en rolt automatisch (eventueel na handmatige goedkeuring) het orderprogramma binnen. De administratie, klant- en bestellingsinformatie worden automatisch geüpdatet. De gebruiker kan met één druk op de knop een overzicht opvragen van de gewenste gegevens. Zo’n systeem slaat twee vliegen in één klap. Bestellingsprocedures verlopen nog eenvoudiger voor zowel het bedrijf als de klant. De klant plaatst zelf zijn order online en het bedrijf handelt het offline af. Dat is bijvoorbeeld ideaal voor consumenten die meerdere keren per week bestellingen plaatsen. Zoals bedrijven uit de voedselbranche die bij groothandels voedingsmiddelen inkopen. Het bestellen van de producten verloopt sneller en efficiënter.

Handig!

Wat dat betreft brengt de digitalisering nuttige uitvindingen met zich mee. Daar plukken we uiteindelijk allemaal de vruchten van.

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers
David Stomph
david@yuluma.com

LinkedIn profiel - Is al meer dan 12 jaar internet ondernemer. Oprichter van Yuluma. Hielp al honderden ondernemers succesvol online. Getrouwd, en vader van 3 kinderen.

Geen reactie's

Geef een reactie