Responsive webshop vs. Adaptive webshop

25 aug Responsive webshop vs. Adaptive webshop

Het zijn termen die al even bestaan, maar die bij menigeen de wenkbrauwen doen fronsen: ‘Responsive’ en zijn minder bekende zusje ‘adaptive’. Zusje? Ja, ‘adaptive’ is nu eenmaal eleganter. Responsive is puur praktisch.

Responsive webshop

‘Responsive’ is een term die in 2010 in het leven geroepen werd door een ontwikkelaar die vond dat het web meer rekening moest houden met mobiel. Tot die tijd werden er verschillende websites gebouwd. Een versie voor op de pc of laptop en een versie voor op de mobiel. Zo’n mobiele website werd bijvoorbeeld aangeboden bij http://m.domeinnaam.nl. Je werd met je mobiel op deze site automatisch doorverwezen. Het aantal apparaten en daarmee ook schermresoluties, groeide snel. Daardoor bleek één mobiele website niet meer afdoende. De ontwikkelaar bedacht daarom een methodiek om een website zo op te bouwen dat hij voor meerdere resoluties geschikt zou zijn. Oftewel: de website reageert (response) op de resolutie van de bezoeker.

Adaptive webshop

‘Adaptive’ kwam voort uit ‘responsive’ en gaat nog een stap verder. Deze methodiek kijkt niet alleen naar de schermresolutie, maar denkt ook na over de bezoeker, zijn resolutie, apparaat en situatie. Iemand heeft bijvoorbeeld een website met een homepage waarop een grote video staat (die dus heel wat bandbreedte gebruikt). Het is dan slim om die video niet te implementeren op de mobiele versie van de website. Het internet is via de mobiele telefoon namelijk minder snel. Bovendien zitten de meeste klanten vast aan een specifieke databundel. Die klanten zouden het vervelend vinden als een website hun databundel teveel belast.

Een grote banner met tekst kan op een mobiele website zo verkleind worden, dat hij onleesbaar wordt. Dat moet anders. Andere adaptieve oplossingen zijn het wijzigen van de zoekbalk. Op een mobiele website is de zoekbalk vaak prominenter aanwezig. Klikken met (‘grote’ vingers) is wat lastiger op een klein schermpje en met een zoekbalk vindt de gebruiker zijn doel sneller.

Responsive is de toekomst!

Inmiddels heeft Google aangegeven dat websites die niet mobielvriendelijk zijn, lager in de zoekresultaten komen te staan. Responsive is daardoor de toekomst. Wij begrijpen maar al te goed, waarom Google dit doorvoerde. We zien in de statistieken van onze relaties dat meer dan 50% van de bezoekers binnenkomt via een mobiel apparaat. Kortom, geen tijd te verliezen als je website nog niet responsive is!

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers
David Stomph
david@yuluma.com

LinkedIn profiel - Is al meer dan 12 jaar internet ondernemer. Oprichter van Yuluma. Hielp al honderden ondernemers succesvol online. Getrouwd, en vader van 3 kinderen.

Geen reactie's

Geef een reactie