Op bezoek bij: M Double You

08 mei Op bezoek bij: M Double You

“Yuluma is een fijne samenwerking. Niet alleen actie, maar ook interactie.”

Vanuit hun bedrijfspand in Markerkant Almere, bedient M Double You zowel zakelijke als particuliere klanten. M Double You heeft een groot assortiment sportvoeding van diverse merken en snelle service. Met duizenden weborders per maand is MDY een bedrijf om in de gaten te houden.

 

Voor de mensen die M Double You niet kennen, wat is MDY?

Directeur Marco Verhoek: ‘MDY is ontstaan in 1986. Onze focus lag van oudsher volledig op bodybuilding. Mijn tweede naam is Willem, met mijn voornaam maakt dat MW en als je dat vertaalt naar het Engels krijg je ‘M Double You’. Daarnaast onderstreept het de visie ‘De voeding van Marco verdubbelt jou’ die dan weer sloeg op de bodybuilders waar destijds onze focus op lag.’

MDY-banner-project

Veel van jullie processen lopen via WebwinkelPro waar anderen kiezen om ook andere software er naast te gebruiken. Dat is een uitzonderlijke situatie, waarom hebben jullie daarvoor gekozen?

Webmaster Amber van Driel: ‘We hebben er niet bewust voor gekozen maar kwamen er per toeval mee in aanraking. Jullie boden destijds een webwinkel in voedingsupplementen te koop aan.’
Marco: ‘Ik zat toen in Amerika en Amber vroeg of dat wat voor ons was. Een hele shop, ik heb even zitten te kijken, en vond het er leuk uit zien. Op dat moment waren wij ontevreden over de huidige webshop.’
Amber: ‘Klopt, daar hadden we een en al problemen mee en torenhoge rekeningen. En daar kreeg je niks voor. We waren er eigenlijk helemaal klaar mee. Ik kreeg daarom de opdracht om te kijken of WebwinkelPro iets voor ons kon betekenen. Vervolgens ben ik in contact gekomen met WebwinkelPro en toen hebben we heel snel besloten dat we gingen overstappen. We hebben dat eerste contact als heel prettig ervaren. Juist omdat we daarvoor met hele grote jongens samenwerkte.’
Marco: ‘Die accountmanagers kwamen altijd met laptops en presentatiemappen aan. Dat jullie als eerste langskwamen herinner ik mij nog heel goed. Geen dure auto, zonder laptop maar met een kladblok. Toen ik licht sceptisch vroeg hoe jullie het systeem dan gingen presenteren vroegen jullie of er een pc met internet aanwezig was. Toen jullie het systeem presenteerden waren we erg verheugd. Alles zat er in en alles kon door onszelf in- of uitgeschakeld worden, echt een verademing.’
Amber: ‘Je moet je bedenken dat wij hiervoor zaken deden een maatpakkenbedrijf. Die beloofden ons van alles. Als ik iets vroeg kon het altijd. Puntje bij paaltje kwam er gewoon nooit wat van of werkte het niet zoals door ons bedoeld. Daarnaast koste relatief kleine vragen al weken om doorgevoerd te worden. Het leek soms of onze specieke wensen te veel gevraagd waren, en dat voor een van de grootste webwinkelbouwers van Nederland. Bij het eerste gesprek met jullie was het hierdoor heel duidelijk wat wij wilde. En tot onze verbazing presenteerden jullie dat alles tijdens het eerste gesprek ter plekke.’
Marco: ‘Vanaf die eerste afspraak was er direct een klik. Jullie hanteren net als wij geen 9 tot 5 mentaliteit. Wij waren toen al 20 jaar bezig met de online verkoop en wisten precies wat we wilden. Ooit begonnen we met een kleine webwinkelbouwer en daarna stapten we over naar wat wij dachten de ‘Rolls-Royce’ was, nou dat was drama. Belangrijkste was misschien ook wel dat er meteen chemie was tussen onze bedrijven.’

 

Dat moet ook wel als je zonder laptop en flitsende presentaties maar met kladbok binnenkomt…

Amber: ‘Het was voor ons een verademing omdat jullie niet je product verkopen maar verstand hebben van de werking er van. We hebben jullie ook vaak betrapt op meedenken. Wij leveren dan onze wens aan en jullie breiden deze uit zodat hij optimaal wordt uitgevoerd en toegepast.’
Marco: ‘Dat maakt de samenwerking ook leuk. Er is niet alleen actie, maar ook interactie. Zo hebben we recent nog een module opgeleverd gekregen die onze zakelijke klanten eens per 6 maanden hun gegevens laat controleren en bijwerken. Dit scheelt ons heel veel administratief werk. Wij stellen een hulpvraag en jullie bedenken en bouwen het binnen een paar uur.’

 MDY-(6) kopie

Kunt u vertellen wat de Orderpicker voor jullie betekent?

Amber: ‘Dat is een heel mooi ontwikkeld systeem. Vroeger zaten we hier achter de computer, printen we alle facturen uit, namen we het stapeltje mee naar het magazijn en pakten we de orders in. Dat is ten eerste bewerkelijk en ten tweede fout gevoelig. Marco vond dat dat anders moest gaan. Hij wilde jongeren om in te pakken in het magazijn. Maar die willen we niet op kantoor hebben, en we willen precies zien wat ze gepakt hebben en daarvoor is het ordersysteem bedacht in samenwerking met WebwinkelPro.’
Marco: ‘Ik kwam met het idee om het volledig in WebwinkelPro te ontwikkelen. Foutloos inpakken kan niet maar foutarm wel en dat was mijn doel met de Orderpicker. Ik spring met plezier nog wel eens bij als het druk is en dan geeft het systeem een foutgeluid en denk ik “ik ben toch niet achterlijk” en scan het nogmaals. Tot ik op het scherm kijk waar ik meteen zie dat ik de verkeerde smaak heb gepakt. Scherp toch? Anders had je wat verkeerd ingepakt en krijg je klachten. Het geheel werkt heel makkelijk met draadloze scanners, twee laptops en een printer.’
Amber: ‘Dat klopt, als je er bijvoorbeeld te weinig pakt dan kun je de order niet afronden. Dan kijk je nog eens op de pakbon en zie je dat je er nog 1 moet pakken. Het scherm laat dat zien. En als je dan klaar bent print het systeem volautomatisch een PostNL etiket/factuur en kan hij zo de rolkar in.’

 

Jullie bedienen zowel B2B als B2C klanten in één systeem?

Amber: ‘Dat maakte onze vraag in eerste instantie ook complex. Wij werken met consumenten waarbij we inclusief BTW afrekenen. Daarnaast leveren we aan sportscholen, winkels en exporteren we waarbij er exclusief BTW wordt gerekend.’

 MDY-(3)

Was dit vroeger ook al mogelijk?

Amber: ‘Vroeger was dit los van elkaar, dus dan kregen wij een order, die printte ik, en dan voerde ik die order nogmaals in een ander systeem in. Toen stonden wij ’s ochtends alleen maar orders in te kloppen. En geen voorraad beheer. Het was puur van oh, is het op? Even offline zetten. En daar was je natuurlijk 9 van de 10 keer te laat mee.’

 

Kunt u wat vertellen over het sportvoedingonline concept?

Marco: ‘Stel: ik ben een sportschoolhouder en jij komt bij mij boksen en je geeft aan dat je handschoenen nodig hebt. Dan kan ik je leuk naar de website van een concurrent sturen of ik kan ze zelf aan je verkopen.
Ik was op zoek naar een systeem om vanuit onze voorraad, expertise en infrastructuur iedereen te kunnen bedienen die nog niet online zit maar wel dat klantcontact heeft. Wij bieden iedereen in Nederland de mogelijkheid om een eigen webshop te beginnen met hierin voedingsupplementen en bijvoorbeeld ook bokshandschoenen. Die eigen webshop is dan gekoppeld aan ons systeem en voor iedere bestelling krijgt de sportschoolhouder een vergoeding. Het komt allemaal uit één voorraad. Het grootste voordeel voor de sportschool is dat ze er geen omkijken naar hebben. Ze hoeven alleen maar hun logo aan te bieden. Wij handelen het hele logistieke deel af. Wij zorgen dat alles online staat en de afbeeldingen en teksten juist staan. Zij hoeven de webwinkel alleen maar te promoten bij hun leden.’
Amber: ‘Dit was voor ons ook een vereiste, niet nog een hele webshop met administratie er bij maar een systeem dat naadloos aansluit bij onze huidige werkwijze zodat we meer mensen gelukkig kunnen maken zonder onze dienstverlening helemaal aan te hoeven passen.’

 MDY-(9)

Welke tips heeft u voor producenten in Nederland die online willen gaan verkopen?

Marco: ‘Als je er niet vol gas voor wil gaan en er zelf geen verstand van hebt zou mijn advies zijn: zoek een goede partij die het hele online verkopen uit handen neemt en voor je regelt.’
Amber: ‘Het vermogen om je te onderscheiden is heel belangrijk. Wat ons de afgelopen jaren is opgevallen is dat onze klanten veel waarden hechten aan een goede service. En juist die goede service, buiten het kwaliteitsverhaal wat wij leveren, is wat ons onderscheid.
Een goede service kan zich uiten in het te woord staan van klanten via WhatsApp of mailtjes tot laat in de avond beantwoorden. Wij zijn altijd vriendelijk en open in onze communicatie. En misschien is het soms verleidelijk om zoveel mogelijk te verkopen als iemand om een advies vraagt maar zo zitten wij niet in elkaar. Wij gaan altijd voor een eerlijk advies, niet de eenmalige verkoop maar een langdurige relatie en dat is tegenwoordig erg belangrijk.
Van de week hadden we nog een klant die een gegronde klacht had. Die probeerde voor de verandering eens een goedkoper product en dat viel enorm tegen. Wij kwamen er achter dat zijn klacht gegrond was. De klant heeft direct zijn geld terug gekregen en warempel bestelde die de volgende dag zijn vertrouwde Whey van ons eigen MDY merk. Als het oplossen van een klacht betekent dat wij verlies moeten leiden dan is dat maar zo want die relatie met onze klant is erg belangrijk.’

M Double You werkt sinds 2008 samen met WebwinkelPro. Zij zijn een sprekend voorbeeld van een geoliede machine die de focus volledig heeft gelegd op het online afhandelen van orders. B2B en B2C verkoopstromen lopen parallel en putten uit dezelfde voorraad.

www.mdyshop.nl

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers
David Stomph
david@yuluma.com

LinkedIn profiel - Is al meer dan 12 jaar internet ondernemer. Oprichter van Yuluma. Hielp al honderden ondernemers succesvol online. Getrouwd, en vader van 3 kinderen.

Geen reactie's

Geef een reactie