Op bezoek bij: &Klevering

17 nov Op bezoek bij: &Klevering

“Sinds we met WebwinkelPro zijn gaan werken is de omzet van de webwinkel met 400% gestegen.”

Voor de mensen die &Klevering niet kennen: Wat is &Klevering?

Gebrand van Nijendaal: ‘&Klevering is een bedrijf dat bestaat uit een tweetal winkels, en een groothandel en een webwinkel. We hebben een groothandel die producten maakt op woon en cadeau gebied zoals kussens, kaarsen, kandelaren etc. Daarnaast hebben we twee winkels in Amsterdam. Die winkels verkopen naast onze eigen producten ook andere merken om zo tot een interessant assortiment te komen. Het complete assortiment is ook te verkrijgen in de webwinkel.’

 

Wat is de geschiedenis van het bedrijf?

‘We zijn zo’n twintig jaar geleden begonnen, met een uitdragerij. Mijn collega’s reden naar Frankrijk en Spanje en kochten daar oud bouwmateriaal en oude kasten. Die stonden hier in de loods en werden opgeknapt. Na overname van een winkel in Amsterdam Oud-Zuid verkochten wij de kasten ook in die winkel. Omdat we ook kasten inkochten en deze vanuit Bali verscheept werden in containers, vulden we die met lakwerk, chopsticks en dat soort dingen. Zo ontstond eigenlijk gaanderweg de huidige groothandel en winkels. Vijf jaar geleden is er besloten te stoppen met de kasten en de focus te leggen op de groothandel, winkels en webwinkel. Hoewel we nog kasten in opdracht leveren voor een aantal winkelbedrijven.’

&K-(1)

Wanneer werd de tweede winkel geopend?

‘Toen ik tien jaar geleden weer terug in het bedrijf kwam, kwam er een pand in de Haarlemmerstraat in beeld. Daarnaast ook nog een winkel in de Staalstraat. Vanwege het kleine oppervlak konden wij niet het hele assortiment van &Klevering kwijt en dat deed afbreuk aan ons concept. Die winkel is door een collega overgenomen en biedt nog wel een deel van ons assortiment aan. De focus van die winkel is volledig gericht op toeristen en ze verkopen er vooral kleinere kado’s.

 

Jullie hebben meerdere filialen, was dat nog een uitdaging bij het ontwikkelen van een webwinkel?

‘Nee. Eigenlijk een voordeel. We kunnen online een groter assortiment aanbieden. Het risico is ook gespreid, je bent op drie punten zichtbaar.
Als iets in de webshop besteld wordt dan krijgt het voorrang op de winkels. Soms moet er gebeld worden voor een interfiliale levering maar dat gebeurt niet vaak. We rijden tweemaal per week langs beide winkels voor bevoorrading maar ook voor dit soort zaken. De webwinkel leest uit de totale voorraad van groothandel en winkels en weet dus altijd of er online nog verkocht kan worden.
We proberen altijd dezelfde dag te versturen. 90% van de tijd lukt dat. Voor 5 uur bestelt, zelfde dag nog verstuurd.
Afgelopen weekend stonden we paginagroot in het Volkskrant Magazine. Dan gaat het heel hard in de webwinkel en is het maar goed dat we wisten dat het geplaatst zou worden. Ik wist namelijk zeker dat we genoeg zouden hebben maar het blijkt nu toch te weinig te zijn. Gisteren konden we helaas niet alles direct verzenden, maar vandaag is alles de deur uit gegaan. Helaas hebben we een paar mensen moeten teleurstellen omdat enkele items nu op zijn. Sommige mensen vinden dit helemaal niet erg. Je krijgt dan snel mail terug dat ze er begrip voor hebben. Die zitten er dus ook tussen.’

&Klevering

Jullie webwinkel is gekoppeld aan het kassasysteem. Hoe werkt dat precies voor jullie?

‘Eigenlijk wel goed. Voor ons is het heel fijn, voorheen hadden wij dit niet gekoppeld en was het vaak mensen mailen met “sorry, we hebben het niet meer.” En nu gebeurt het maar een enkele keer, als je klanten dan mailt met het komt er weer aan, vinden de meesten het prima.’

Kunnen en willen jullie ons verklappen of de webwinkel een substantiële bijdrage levert aan de totaalomzet?

‘Ja, wel steeds meer en meer. Het is nog niet op het niveau van de winkels maar die hebben dan ook hogere kosten. Ik denk dat we nu op een kwart van de totale winkelomzet zitten. Als we dat nog kunnen laten groeien tot een derde dan is de derde winkel vervangen door de webshop. Dat zou mooi zijn. We moeten nog wel wat stappen maken maar zien telkens een stijgende lijn. Markant detail is dat sinds we met WebwinkelPro zijn gaan werken de omzet van de webwinkel met 400% is gestegen. We hebben nu ook veel meer online staan omdat de koppeling met het kassasysteem het beheersbaar maakt.’

&K-(7)

Jullie hebben geen last van de crisis?

‘Nee… De winkels hebben vorig voorjaar wel een kleine daling gekend maar dat is in november en december weer goedgemaakt. De webshop laat nog steeds een groei. Daarnaast zijn de kosten van de webshop vele malen lager ten opzichte van de fysieke winkels. Ook de omzet van de groothandel is boven verwachting. Dit komt ook mede door verschillende projecten die we naast onze eigen collectie realiseren, zoals een collectie voor het Rijksmuseum of producten voor Urban Outfitters en Kate Spade.’

 

&K-(4)

Hebben jullie nog tips voor winkels met meerdere filialen die online willen gaan verkopen?

‘Sowieso doen als je een goeie marge kunt maken. Als je zaken verkoopt van 5 of 10 euro kost het in mijn ogen teveel energie. Dan kun je je beter op je winkel focussen omdat er bij online verkoop wel wat handelingen komen kijken bij iedere bestelling.
Overigens wordt het runnen van een webwinkel volgens mij wel vaak onderschat. Een webwinkel is zoveel meer door alles wat er bij komt kijken. Nieuwe producten online zetten, oude eraf halen, teksten schrijven. Het is echt een taak apart en kan er niet even bij worden gedaan. Dat zie je ook uit het aantal webwinkels die vanuit een garage of huis worden gerund en die er mee stoppen. Je moet er goed over nadenken en een plan maken zodat je focus houdt. Stel hierin op wat je doelen zijn in omzet en wat je gaat doen om dat te realiseren.
Ik ben zelf blij dat wij met stagiairs werken die steeds content bijwerken en zorgen dat de webwinkel leeft. De hele dag plaatjes uploaden en teksten schrijven zou ik er zelf niet bij kunnen doen.
Het beheren van een webwinkel is echt heel erg leuk. Ik zou er zo nog wel een paar webwinkels bij willen runnen. Bijvoorbeeld een webwinkel voor musea die onze spullen verkopen, zodat alles wat wij verkopen voor musea in één webwinkel gekocht kan worden.’

Hebben jullie nog gemerkt dat jullie Rijksmuseum serie extra is verkocht sinds het bezoek van President Obama?

‘Niet direct, maar toen we erachter kwamen dat Obama in het Rijskmuseum uit onze kopjes had gedronken samen met premier Rutte, hebben we dit wel schaamteloos gebruikt en dit ‘gepost’ op onze facebook-pagina. Dat leverde veel positieve reacties op!’

&Klevering krant obama

 

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers
David Stomph
david@yuluma.com

LinkedIn profiel - Is al meer dan 12 jaar internet ondernemer. Oprichter van Yuluma. Hielp al honderden ondernemers succesvol online. Getrouwd, en vader van 3 kinderen.

Geen reactie's

Geef een reactie