Op bezoek bij: Drogisterij Bik

20 jul Op bezoek bij: Drogisterij Bik

“WebwinkelPro is wat ons betreft ‘online verkoop 3.0’ en maakte de stap naar online mogelijk.”

Vanuit de historische binnenstad op de Doezastraat in Leiden bedient de familie Bik duizenden klanten in binnen- en buitenland. Drogisterij Bik is het schoolvoorbeeld van een traditioneel familiebedrijf die de stap naar online succesvol heeft gemaakt.

 

Voor de mensen die jullie niet kennen: Kunt u wat vertellen over Drogisterij Bik?
Eigenaar Geert Bik: ‘Drogisterij Bik bestaat al sinds 1860 en is steeds van vader op zoon gegaan. Het bedrijf is altijd binnen de familie gebleven. In Nederland is het een redelijk unieke situatie dat een familiebedrijf meer dan 150 jaar van vader op zoon is overgegaan. Het mooist is misschien nog wel dat we al meer dan 150 jaar op deze locatie zijn gevestigd. We zijn dan ook vast onderdeel van de Doezastraat in Leiden. En omdat we bestaan sinds 1860 zijn wij sinds 17 mei 2010 bij Koninklijke beschikking Hofleverancier.’

 

Waar ligt de oorsprong van de zaak?
‘De zaak is ooit gestart door een vrouw van een Bik. Zij was vroedvrouw en verkocht voor haar beroep drogistartikelen. De man van die vroedvrouw was een kapper. Vanuit de kapperszaak is het later overgegaan naar kruiderijen en chemicaliën. Daarna werd het een winkel waar je ook verf kon bestellen. En uiteindelijk dus naar drogist zoals dat decennia geleden gangbaar was.’

Bik-&-Bik-(4)_850x638

Waarom komen klanten juist bij jullie en niet bij zoiets als de DA Drogist?
‘Omdat wij de kennis en ervaring hebben en nog heel veel items verkopen die bij een gewone drogist niet verkrijgbaar zijn.’

Wat is een goed voorbeeld van iets dat niet verkrijgbaar is bij anderen?
‘Superol is uit de handel gehaald een paar jaar geleden. Toen kwam er op een dag een klant die vroeg of wij de werkzame stof van Superol konden achterhalen. Deze meneer heeft het destijds meegenomen maar wat wij niet wisten is dat hij op het internet op een forum had gepost dat je Superol dus bij ons kon krijgen. Wij hadden destijds een soort webwinkel maar die stond nog niet officieel online. Mensen van het forum gingen blijkbaar zoeken en zo rolden de bestellingen binnen via de testomgeving van die webwinkel. Dan besef je je ineens dat je heel specialistisch werk doet en mensen echt kunt helpen met een middel dat uit de handel wordt genomen terwijl het een relatief eenvoudige samenstelling heeft.
En daarna ging Bokuson en Amison uit de handel, en dat hebben wij ook nagemaakt en toen is het Bikosan geworden.
Maar zo zijn er meer, bijvoorbeeld blauw poeder waarmee je je tanden poets, Smile, voor rokers, dat bestaat niet meer. Dat hebben wij ook nagemaakt, en nu het heet Bik-smile. ‘

 Bik-&-Bik-(2)

Waarom ging u online en hoe heeft u dat gedaan?
‘Ik heb besloten dat ook wij online moesten gaan. Ik heb altijd gezegd dat het een manier is om onze klantenkring te vergroten. Daarnaast zagen wij alle klassieke drogisten verdwijnen in Nederland. Zo zijn we begonnen. Enkele jaren terug draaiden we twee filialen, ook een winkel in Haarlem. Daarom heet de webwinkel ook Bik & Bik. Omdat onze online drogisterij een enorme vlucht heeft genomen werken we nu alleen nog vanuit de Doezastraat.’

 

Waarom WebwinkelPro?
‘Wij waren heel enthousiast begonnen met Bik & Bik online bij een ander bedrijf. Dat was destijds via onze toenmalige kassaleverancier omdat dat heel handig zou zijn. Alles kon, behalve alles… Toen we in contact kwamen met WebwinkelPro en dat aan ons gepresenteerd werd dacht ik “dit is een webshop versie 3.0” terwijl wij destijds nog op 0.1 zaten. En zo is het avontuur gestart.

Bik-&-Bik-(9)

Heeft u nog tips voor andere winkeliers die op het punt staan online te gaan?
‘Denk heel goed na voor dat je het gaat doen. Het is belangrijk te begrijpen dat je een webshop er niet zomaar even bij doet. Ik denk dat veel ondernemers daar de mist in gaan. Die denken “dat doen we er wel even bij”. En natuurlijk, het versturen van pakketten is helemaal het probleem niet. Het gaat om alles wat er bij komt kijken en dat zijn zoveel kleine zaken waar je als je begint geen idee van hebt. Voor sommige bedrijven is het misschien helemaal niet erg om niet online te gaan.’

 

Raadt u het bedrijven daarom af?
‘Nee dat niet. Want als een bedrijf echt goede handel heeft, unieke producten verkoopt en daar goede service bij levert dan adviseer ik juist om wel een webwinkel te beginnen. Dan gaat het internet voor je werken. Als je als bedrijf de handel en kennis hebt is het zonde om niet online te gaan. En als je de focus dan goed richt op de webshop dan zie je gewoon dat het enorm de moeite waard is. Het is net als in een echte winkel, je moet er iedere dag aandacht aan besteden. En misschien nog wel meer dan in de winkel omdat de online klant veeleisend is. Een klant in de winkel kun je vragen “heeft u een momentje geduld?” maar online is dat geen optie. Ik geloof ook dat alleen een webshop geen toekomst heeft. De consument is het vertrouwen kwijt door alle oplichters en slechte kwaliteit. Daarin komt ook weer terug dat een webwinkel runnen veel meer is dan alleen pakketjes inpakken. Je moet vervolgens wel net zo snel als men verwacht bij een online gigant leveren. En dat is best weleens lastig. Uiteindelijk zal kwaliteit het winnen van kwantiteit, daar geloof ik in.’

 Bik-&-Bik-(6)

Drogisterij Bik & WebwinkelPro
Drogisterij Bik is in 2009 van start gegaan met één webwinkel via WebwinkelPro en runt nu 3 webwinkels ieder in 4/5 talen die ieder zijn eigen segment en doelgroep bedient. Op het moment van schrijven bedienen ze dagelijks honderden klanten in binnen- en buitenland. De webwinkels zijn onderling met elkaar verbonden en staan in verbinding met het kassasysteem. Dit zorgt ervoor dat het familiebedrijf geen kostbare tijd kwijt is. Alle artikelen worden centraal beheerd en transacties vormen één financiele administratie. Drogisterij Bik heeft tienduizenden producten online staan en mutaties vanuit de leverancier worden met een handmatige controlestap automatisch doorgevoerd in alle systemen.
www.bik-bik.nl
www.2b-natural.nl
www.vitaminedesk.eu

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers
David Stomph
david@yuluma.com

LinkedIn profiel - Is al meer dan 12 jaar internet ondernemer. Oprichter van Yuluma. Hielp al honderden ondernemers succesvol online. Getrouwd, en vader van 3 kinderen.

2 Reactie's
  • Tio
    Geplaatst op 13:35h, 26 april Beantwoorden

    Een indrukwekkend verhaal. Ook de zaak ziet er indrukwekkend uit met daar in mensen die ervaring op de winkelvloer hebben en de vakkennis. van de werking van een product zelfzorggeneesmiddel en allerlei kruiden. Het is ook handig als je iets kunt bestellen wat een gewone Dogisterijketen niet heeft. Zij hebben alles op dat gebied en kunnen mensen dan adviseren Zoals zwavelzeep, en superol dat verlicht bij keelpijn. Beter dan strepsils in tabletvorm. Ik geloof dat het een soort wondermiddel is tegen keelpijn en voor mensen die hun stem kwijt zijn voelen zich na het gebruik van dit middel snel opgelucht omdat de keelpijn is verdwenen en ze hun stem weer terug hebben. Ik wist niet dat het nog bestond. Als je het leest werkt dit middel heel goed. Er hangen ook nog oude reclameborden in de winkel met Chefarine 4. Die hadden ze hier vroeger ook. Vroeger hadden ze hier 4 zelfstandige Drogisterijen. Zij hebben ontzettend veel, en zijn heel veelzijdig. En die bruine stolpflessen in de winkel. Het is het bezichtigen waard. Een bezienswaardigheid.

  • Martin Sibma
    Geplaatst op 21:37h, 14 december Beantwoorden

    Mijn zoon van tien heeft aften, zeer onprettig en pijnlijk in de mond.
    Ben op zoek gegaan naar Superol.
    Heb het zelf ook gebruikt vroeger als kind. Online gezocht, gevonden bij Bik en Bik..Geweldig! Ik herkende direct die smaak! Leverbaar in poeder vorm.!
    De bestelling dus snel gedaan, top geleverd!

Geef een reactie