Meta teksten: Wat is het en hoe gebruik je het?

18 aug Meta teksten: Wat is het en hoe gebruik je het?

HTML Code

Een metatag is een veld in een document dat specifieke metadata bevat. Een document kan doorgaans meerdere metatags bevatten, die informatie geven over het document.
Metatags zijn bedoeld om (niet normaal zichtbare) informatie op te nemen over de inhoud van een website of een webpagina. Hiertoe wordt in de code van de pagina eerst een aanduiding opgenomen van het soort informatie, en daarna de informatie zelf. Die laatste kan beschrijvend van aard zijn, of kan een opsomming van trefwoorden bevatten.” (Bron: Wikipedia)
Of, om het simpel te maken, de handige manier om een zoekmachine extra informatie te geven over de desbetreffende pagina.

Het kan een beschrijving zijn, een aantal steekworden of bijvoorbeeld de auteur.  De beschrijving heet de “meta description”.
In HTML ziet het er zo uit, maar dan zijn de worden “tekst” en “steekwoorden” vervangen door de zelf geschreven tekst.
<meta name=”description” content=”tekst”>
<meta name=”keywords” content=”steekwoorden”>

meta-teksten-en-meta-description-en-hoe-je-ze-gebruikt

 

Zoekmachines zoals Google kunnen de metatags overnemen. Mensen zoeken namelijk met steekwoorden, in dit geval “online whisky bestellen”. Als resultaat komt dan de titel in beeld, hier “Online whisky bestellen – The Whisky Specialist Alkmaar” en daaronder de description metatag, “Online whisky bestellen doet u eenvoudig, veilig en snel bij The Whisky Specialist.nl. Bekijk hier onze specialiteiten!”

Paginatitel
De titel van de pagina moet pakkend en wervend zijn. Vermeld desgewenst ook de naam van je bedrijf of de locatie als dat van belang is.

Meta omschrijving (rood gearceerd)
De meta omschrijving is belangrijk. Hoewel de tekst van deze metatag niet (meer) door zoekmachines wordt meegenomen in de vindbaarheid, wordt deze tekst wel letterlijk getoond, zoals we zagen in bovenstaand voorbeeld. Hier kun je je onderscheiden van de andere zoekresultaten en zorgen dat de bezoeker van Google voor uw website kiest!

Geef in maximaal 160 tekens een omschrijving van je website. Probeer hier de bezoeker te vertellen wat ze allemaal op de website kunnen vinden en verwachten. Plaats het zoekwoord 1 of 2 keer in de omschrijving.
Iedere pagina dient dus een eigen en unieke omschrijving te hebben. Behandel de omschrijving als een mini advertentie.

Zelf je meta tekst op orde brengen

In WebwinkelPro kun je gemakkelijk per pagina deze tekst invoeren, zonder zelf diep in de code te moeten zoeken. Je kunt dit vinden bij Pagina’s, Pagina bewerken en dan onder het kopje Meta omschrijving.

We hopen dat je met dit artikel genoeg informatie heb gekregen om zelf aan te slag te gaan. Heb je nog vragen? Schroom dan niet om deze te stellen!

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers
David Stomph
david@yuluma.com

LinkedIn profiel - Is al meer dan 12 jaar internet ondernemer. Oprichter van Yuluma. Hielp al honderden ondernemers succesvol online. Getrouwd, en vader van 3 kinderen.

Geen reactie's

Geef een reactie