Het wel en wee van de kortingscode

11 sep Het wel en wee van de kortingscode

De kortingscode heeft het niet gemakkelijk. Iedereen zoekt erna, maar de webwinkel is er niet zo blij mee.
Volgens een onderzoek van ActieCode.nl in 2013 bleek dat ruim 5,2 miljoen mensen in Nederland bekend zijn met het gebruik van online kortingscodes. Hiervan gebruikt 3,4 miljoen regelmatig kortingscodes. De meest voorkomende korting is een percentage, vaak is dit 10% korting. Kortingsacties en codes worden gebruikt om de impuls aankoop te triggeren en zo de omzet te verhogen. Daarnaast zijn er kortingen om nieuwe klanten over de streep te trekken en daarmee deze om te zetten naar loyale klanten.

german paper ticket

Hoe zat het ook al weer met kortingscode-affiliates? 
De klant is op zoek naar een paar schoenen. Eerst wordt er op Google gekeken, via Google Shopping en/of betaalde resultaten. Na de overweging om ze aan te schaffen wordt er nogmaals via Google naar deze schoenen gezocht en opnieuw naar de aanbieder toe te gaan. Na deze zoektocht word de klant geconfronteerd met het kortingscodeveld. Hé! Korting. Logisch dat de klant nu opzoek gaat naar een code.

Uit een artikel van Emerce bleek dat online webshops meerdere keren “betalen” voor de dezelfde bezoeker. Een ervaren online shopper zal altijd de Naams van het bedrijf + kortingscode Googlen, je weet maar nooit of er wat tussen zit. In dit geval betaalt een winkel inderdaad meerdere malen. Eerst voor het aantrekken van een bezoeker, via Google Adwords en/of een vergelijkingssite, en daarna nog een leadvergoeding aan de kortingscode site. En dan vervolgens nog de korting zelf bekostigen.

De realiteit is echter anders. Net zoals eerder vermeld in ons artikel van het verlaten winkelwagentje, kan het zijn dat klanten wachten op een korting in plaats van dat ze zelf naar je webwinkel komen. Ook acties voor de nieuwe klanten zijn niet altijd goed gericht. Ook bestaande klanten maken er gebruik van, denk hier aan nieuwsbrieven en het invullen van een tweede email adres etc. De kortingsacties zijn vaak voor de korte termijn. Soms blijkt dat de omzet enkel verschuift van het ene product naar het andere in plaats van een stijging van de totale omzet.

Hoe zet je kortingscodes succesvol in? 
Als een klant jarig is dan kun je een attente boodschap sturen met een persoonlijke kortingscode. Je kunt ook bijvoorbeeld bij de bestelling die thuis bezorgt wordt een flyer met een kortingscode toevoegen. Je kan een minimum bedrag instellen, denk aan 10% bij besteding van € 75 of meer of 20% bij € 150 of meer. Je kan je ook afvragen of je het wel wilt inzetten. Als klanten de mogelijkheid zien om een kortingscode in te vullen en vervolgens niks vinden op Google, bestaat de kans dat ze volledig de
bestelling af blazen. Ze voelen zich buitengesloten. (Om vervolgens verder te gaan zoeken in een andere winkel die wel kortingscodes heeft). Er zijn ook berichten dat het schrappen van het invoer veld voor kortingscodes misschien wel veel beter is. (Of misschien aan te passen in “tegoedbon”).

Een andere oplossing is om klanten met een code naar een speciale pagina via een bepaalde link te leiden, die niet zichtbaar is voor mensen zonder code. Zo kan de klant met code naar alle tevredenheid gebruik maken van de code, terwijl de klant zonder code zich niet benadeeld voelt.

Conclusie 
Hoe dan ook, kortingscodes maken mensen blij. Maar bedenk wel goed hoe je de codes inzet en wat je doel er mee is. Als je kortingscodes uitzet via derden dien je rekening te houden met extra kosten. Wel een kortingscode invoerveld hebben, maar nergens een code beschikbaar stellen, is ook niet handig.

Bron: www.webwinkelweblog.nl/marketing/is-kortingsbonnen-weggeven-wel-zo-slim.html

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers
David Stomph
david@yuluma.com

LinkedIn profiel - Is al meer dan 12 jaar internet ondernemer. Oprichter van Yuluma. Hielp al honderden ondernemers succesvol online. Getrouwd, en vader van 3 kinderen.

Geen reactie's

Geef een reactie