Het ultieme klantenservicemenu voor webwinkels

17 sep Het ultieme klantenservicemenu voor webwinkels

Klantenservicemenu: best lastig!
Een klantenservicemenu samenstellen dat zowel aan de wetgeving voldoet als ook jouw klanten optimaal bedient kan een ware worsteling zijn. De afgelopen jaren hebben wij er tientallen zo niet honderden voorbij zien komen. Daarom proberen we in dit artikel een standaard te presenteren, zodat je er nooit meer over na hoeft te denken.
Wat is verplicht
Als we kijken naar wat er sinds de nieuwe wetgeving omtrent het herroepingsrecht verplicht gecommuniceerd moet worden naar de consument dan is dat in ieder geval de volgende informatie:

  • Bedrijfsgegevens
  • Algemene voorwaarden (in de vorm van een duurzame datadrager)
  • Herroepingsrecht van de consument
  • Verzendkosten
  • Betaalmethoden en eventuele kosten
  • Uitleg over het winkelwagen proces, hoe kan de klant bestellen
  • Klachtenprocedure
  • Garantie
  • Retouren en ruilen
  • Levertermijn
  • Formulier voor afhandeling herroepingsrecht

Veel informatie dus. De noodzaak om dit te stroomlijnen is duidelijk. Je voldoet anders wel aan de wet, maar brengt de klant in verwarring.

man-162951_1920_600x450

Welke informatie wil je kwijt?
Naast de wettelijke informatie is er een grote kans dat je de klant graag je verhaal vertelt. Net als in de winkel wil je dat de klant zich bij je thuisvoelt, zich met je identificeert en zodoende meer bij je koopt.

Als we kijken naar het meerendeel van de webwinkels zien we de volgende items vaak terugkomen in hetklantenservicemenu.

  • Over ons
  • Extra diensten/services
  • Cadeaubon / Kortingen / Giftcards
  • Veel gestelde vragen
  • Track & Trace / Waar is mijn bestelling
  • Nieuwsbrief
  • Maattabel (fashion)
  • Onderhoud

Vergeet het klantaccount niet!
Ongetwijfelt zal je webwinkel een klantaccount kennen. Een plek waar de klant kan inloggen om zijn/haar account binnen te komen. Afhankelijk van de software die je gebruikt zal je klant daar al heel veel zelf kunnen doen. Het is zonde om die kans te laten liggen. Zorg dat je klant zichzelf kan helpen door de status van een bestelling in te zien, facturen te downloaden, retouren te melden en zijn/haar gegevens bij te werken. Een goed klantenaccount scheelt belletjes en dus kosten!

Het ultieme klantenservicemenu

Als wij deze informatie samen met onze jarenlange ervaring in een grote ketel gooien komen wij tot het volgende ultieme klantenservicemenu:

  • Mijn account
  • Over ons
  • Bestellen
  • Levertermijn
  • Betalen
  • Verzenden
  • Waar is mijn bestelling?
  • Retouren, omruilen en garantie
  • Klachten
  • Veel gestelde vragen
  • Algemene voorwaarden
  • Contact 

Optioneel aangevuld met:

  • Cadeaubon / Kortingen / Giftcards
  • Nieuwsbrief
  • Maattabel
  • Onderhoud
  • etc etc etc

Download het menu inclusief toelichting over de inhoud van de pagina’s hier. Ben je het niet met ons eens? Reageer dan hieronder zodat we samen kunnen komen tot hét beste klantenservicemenu aller tijden.

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers
David Stomph
david@yuluma.com

LinkedIn profiel - Is al meer dan 12 jaar internet ondernemer. Oprichter van Yuluma. Hielp al honderden ondernemers succesvol online. Getrouwd, en vader van 3 kinderen.

Geen reactie's

Geef een reactie