Groothandels, word wakker!

20 mrt Groothandels, word wakker!

Bedrijven kunnen er niet meer omheen. Online is de nieuwe standaard. Met alleen offline presence komen ze er niet meer. In elk geval niet op de lange termijn. Bedrijven als V&D, Oad en Blokker kwamen op het Journaal. Ze maakten de online omslag te laat, met alle gevolgen van dien. Groothandels lijken ook te worstelen met een passende online aanpak. Is een online groothandel wel nuttig?

De klant is online

Ja hoor, groothandels zijn best online te vinden. Met een online catalogus of een zogenaamd ‘b2b ordening systeem’. Dat is toch voldoende? Een groot aantal groothandels lijkt niet zo happig op moderne online mogelijkheden. Ze proberen wel online te zijn, maar komen vaak met onoverzichtelijke en inefficiënte oplossingen. De klant is namelijk anno 2015 online. Offline marketing is gericht op broadcasting. Bijvoorbeeld met een campagne die zijn pijlen richt op één grote anonieme doelgroep. Het bedrijf schiet met hagel. Online draait meer om narrowcasting. De klant wordt aangesproken op zijn behoeften. Klanten willen namelijk niet meer per se naar de winkel. Die winkel komt maar mooi naar hen toe. Met één klik op de knop wil de klant vinden wat hij nodig heeft.

Webshops

Op welke manier kan een groothandel zich dan online profileren? Met een overzichtelijke webshop bijvoorbeeld. Het bedrijf Microlectra verkoopt (complexe) elektronische producten. Dat doen ze sinds kort ook online op hun webshop. In eerste instantie leek het aantal online orders niet veel verschil te maken. Toch heeft Microlectra inmiddels twee keer zoveel werknemers in dienst moeten nemen. Klanten uit heel Europa ontdekten de webshop en plaatsten massaal hun bestellingen. Ook het bedrijf Dragon Euro Trade, een Aziatische import-exportgroothandel, plukken de vruchten van hun stap naar online business. Het bedrijf zag het aantal cash & carry-klanten drastisch teruglopen. Alleen een offline aanwezigheid was geen optie meer. De nieuwe webshop pakte succesvol uit. De online omzet is groter dan de offline omzet en ook bij Dragon Euro Trade groeide het aantal Europese klanten enorm.

Online anno 2015

We kunnen wel concluderen dat de omzet van groothandels stijgt mét een webshop. Een webshop is een overzichtelijk, efficiënte en klantvriendelijke manier van online presence. Daar komen bestaande en nieuwe klanten op af. De klant is anno 2015 immers online.

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers
David Stomph
david@yuluma.com

LinkedIn profiel - Is al meer dan 12 jaar internet ondernemer. Oprichter van Yuluma. Hielp al honderden ondernemers succesvol online. Getrouwd, en vader van 3 kinderen.

Geen reactie's

Geef een reactie