Google update 21 april: mobiel vriendelijk krijgt voorrang!

09 apr Google update 21 april: mobiel vriendelijk krijgt voorrang!

Google heeft het al een tijdje geleden aangekondigd. Echter, nu in April gaan ze de update dan ook daadwerkelijk doorvoeren. In dit artikel licht ik toe wat de update precies inhoudt en wat dit voor een gevolgen heeft.

Wat doet de update precies?

Zoals Google beschrijft op haar blog hebben ze de afgelopen tijd al veel veranderd om de ervaring voor mobiele bezoekers te verbeteren. Zo hebben ze in de loop van 2014 een wijziging doorgevoerd die er voor zorgt dat mobiele gebruikers gewaarschuwd worden of de pagina wel kan worden weergegeven op hun apparaat. (bijv. de iphone kan niet omgaan met Flash).

flash-serp-note

Begin 2015 hebben ze daar aan toegevoegd dat ze mobiele gebruikers waarschuwen of de te bezoeken pagina wel geschikt is voor mobiele weergave.

mobile-friendly

 

Waarom doet Google dit?

Google ontleed zijn bestaansrecht op basis van de relevantie van het zoekresultaat. Deze relevantie wordt berekend met een algoritme. Ze doen dit omdat ze weten dat de bezoekers van Google het prettig vinden om het beste resultaat te krijgen.

Waarom vind Google mobiel zo belangrijk?

Google kan niet anders dan meegaan in de trend die op dit moment de standaard aan het worden is. Mobiele apparaten zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Het CBS gaf al in 2013 aan dat de opmars niet te stuiten was. Sinds die tijd tuimelden de berichten over elkaar heen over het gebruik van mobiele apparaten. Enkele bronnen: Forbes, Nu.nl en Twinkle.

Wat heeft dit voor een gevolgen voor jouw site?

Je kunt als eerste je site testen, of hij mobielvriendelijk is. Google heeft hier een speciale tool voor gemaakt. Tevens kun je als webmaster via Google Webmaster tools ontdekken of je site mobiel vriendelijk is.

Mijn website is niet mobiel vriendelijk: je site zal, indien mensen op hun mobiele apparaat zoeken, lager gewaardeerd worden. Oftewel, alle concurrenten die op hetzelfde trefwoord naar voren komen die wel mobiel vriendelijk zijn krijgen voorrang. Als je site dan toch in het resultaat getoond wordt zal er bij vermeld worden dat je site niet mobiel vriendelijk is. Als je site ook nog eens gebruik maakt van applicaties of onderdelen die niet geschikt zijn voor mobiel gebruik dan krijgt de bezoeker hier ook een melding over. Op de lange termijn wordt verwacht dat Google uiteindelijk of direct in de praktijk sites die niet voor mobiel geschikt zijn niet zal tonen in het resultaat.

Heb je vragen over het mobiel maken van jouw website of webwinkel? Reageer dan hieronder of neem contact met ons op.

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers
David Stomph
david@yuluma.com

LinkedIn profiel - Is al meer dan 12 jaar internet ondernemer. Oprichter van Yuluma. Hielp al honderden ondernemers succesvol online. Getrouwd, en vader van 3 kinderen.

Geen reactie's

Geef een reactie