Gemiddelde laadtijd top 8 webwinkels van Nederland

01 aug Gemiddelde laadtijd top 8 webwinkels van Nederland

(Lees ook het nieuwe artikel: ‘Gemiddelde pagespeed/laadtijden webshops Nederland 2015‘)

Het belang van de laadtijd is enorm hoog. Het is niet voor niets dat Google zijn resultaat o.a. sorteert op de laadtijd. Als je als webmaster inlogt bij Webmaster tools zag je tot vorig jaar een duidelijke rode lijn (grens) bij 1500 miliseconden en dus lijkt het erop of Google dat hanteerde als maximale laadtijd. Pagespeed is niet langer te vinden in Webmaster tools maar ishier wel in een andere vorm terug te vinden. Je kunt ook een plugin downloaden voor Chrome of Firefox.

Andere tools

Je kunt echter ook gebruik maken van een online tool genaamd Pingdom die je hier vindt. Op het moment van schrijven geeft Google al een waarschuwing als de responstijd van de server hoger is dan 0,7 seconden (700 miliseconden) wat doet vermoeden dat ze een streven hebben dat nog ver onder die 1500 miliseconden ligt.

website-laadtijd-testen_800x535 (1)

Waar laadtijd uit bestaat

De laadtijd van een pagina bestaat uit verschillende onderdelen:

  1. het laden van de broncode van de opgevraagde pagina (responsetijd)
  2. het laden van de bestanden zoals javascript, css en afbeeldingen (en overige content) (totale laadtijd)
  3. het opbouwen van dat alles tot wat je op je scherm ziet staan (het renderen) door je browser.

Hoe oefen je invloed uit op de laadtijd

Als webwinkelbouwer kunnen wij invloed uitoefenen op punt 1 en deels op punt 2 en 3. Voor punt 2 kan het zijn dat de beheerder van de webwinkel afbeeldingen plaatst die erg groot zijn waardoor de laadtijd stijgt. Voor punt 3 geldt dat wij enerzijds kunnen zorgen dat scripts voor het renderen van de pagina niet te zwaar zijn. Anderzijds is de snelheid van de computer en de beschikbare rekenkracht voor de browser doorslaggeven voor de ervaring van de bezoeker. Het is daarom zaak om op punt 1 absoluut 100% te scoren juist omdat je daar alle invloed op hebt.

Recent onderzoek

Op 22 juli 2014 maakte het bedrijf Radware, een leverancier van oplossingen voor datacenters, zijn onderzoeksresultaten bekend. Waar het Nederlandse E-commerce magazine Twinkle vervolgens dit artikel over schreef. Hieruit blijkt dat de laadtijden van de top 100 webwinkels van de wereld is gestegen van 7,2 naar 10,7 seconden. Er worden in het artikel ook laadtijden genoemt tot het eerst zichtbare is geladen maar in dit artikel gaan we uit van totale laadtijden.

Gemiddelde laadtijd top 8 webwinkels van Nederland

Aangezien wij geen RUM test kunnen uitvoeren voor de onderstaande webwinkels maken bij gebruik van responstijden gemeten via Pingdom. Als we kijken naar de responstijden van de Nederlandse Webwinkel top 8* zien wij de volgende resultaten**:

Webwinkel Responstijd Pagespeed score
Bol.com 2,76 71
Wehkamp 3,20 76
Zalando 6,41 84
iCentre, Mycom, Dixons*** 2,25 75
Coolblue**** 2,75 82
H&M 1,34 82
Hema 2,43 82

Mogelijk dat Radware een andere methodiek voor meten heeft gebruikt? Het lijkt er anders op dat de laadtijden van de Nederlandse top 8 webwinkels een stuk sneller is dan de getallen waar zij op uitkomen. Een andere mogelijkheid is dat de laadtijden van de websites bij Radware gemeten zijn vanaf een ander punt dan Amsterdam. Servers kunnen in Amerika verder verwijderd zijn van de eindgebruiker.

Laadtijd webwinkels WebwinkelPro

Ter vergelijking enkele webwinkels die WebwinkelPro recent heeft opgeleverd:

Webwinkel Responstijd Pagespeed score
MDY mdyshop.nl 1,49 89
Melk of Puur melkofpuur.nl 1,23 93
Klevering klevering.nl/home 1,17 94
The Oriental Shop theorientalshop.nl 1,11 93
Living Roots livingroots.nl 1,13 82

* = Deze top 8 is gebasseerd op de top 10 aldus de Twinkle Top 100 waarbij wij hebben gekeken naar retail webwinkels met een vergelijkbare opbouw
** = Gebasseerd op 25 meest recente metingen via Pingdom (kies na het meten voor het tabblad History)
*** = We hebben het gemiddelde genomen van de 3 websites
**** = We hebben het gemiddelde genomen van 5 van de 160 webwinkels die Coolblue beheert

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers
David Stomph
david@yuluma.com

LinkedIn profiel - Is al meer dan 12 jaar internet ondernemer. Oprichter van Yuluma. Hielp al honderden ondernemers succesvol online. Getrouwd, en vader van 3 kinderen.

Geen reactie's

Geef een reactie