Een goede WHY voor je webshop

05 nov Een goede WHY voor je webshop

De ene organisatie is succesvoller dan de andere. Volgens Simon Sinek is dit te herleiden naar drie uitgangspunten van organisaties en medewerkers: wat je doet, hoe je het doet en waarom je het doet. Heb jij die laatste vraag al beantwoord voor jouw webshop?

De what, how en why vragen maken onderdeel uit van Simon Sinek’s Golden Circle, ook wel bekend als ‘Start with why’. In zijn model staat de buitenste cirkel voor de what, de middelste voor de how en de binnenste for the why. De essentie van dit model ligt in het raken van mensen. En volgens Sinek lukt dit alleen wanneer de waarom-vraag beantwoord is en als dit antwoord past binnen het geloof of de verwachting van de doelgroep. Ten grondslag van de why ligt een overtuiging, niet een resultaat. Het genereren van winst is dus per definitie geen why.

Daarom een why voor jouw webshop

Heb jij al eens nagedacht over de why van jouw webshop? Door het waarom te definiëren, maak je niet alleen voor jezelf duidelijk waar je elke dag je bed voor uit omt. Het geeft je ook inzicht in waarom het voor de doelgroep uitmaakt of jouw webshop überhaupt bestaat. Dit zijn redenen waarom de why ook voor jouw webshop van belang is:

  • Er is een groot aanbod van webwinkels. Met een duidelijke why onthoudt de doelgroep jouw shop beter;
  • De why is niet alleen de verklaring van dit moment. Het kan op de lange termijn een overtuiging zijn voor de betrokken mensen binnen de doelgroep. Je geeft hen de kans om zich te identificeren met jouw why (en zo creëer je weer ambassadeurs!);
  • Wanneer duidelijk is wat jouw why is, bouw je direct aan het vertrouwen van consumenten. En zoals je weet, is dat vertrouwen online hard nodig vanwege de risico’s die zij gevoelsmatig lopen;
  • De why maakt een belangrijk onderdeel uit van jouw branding. Wanneer je deze vraag goed voor jezelf beantwoord hebt, kun je hier eenvoudig via alle kanalen op inspelen.

Bepaal de why met deze vragen

Mocht je jouw why nog niet hebben bepaald, maak je dan niet te veel zorgen. Er zijn namelijk legio aan bedrijven, die zich niet (voldoende) met deze vraag bezighouden. Echter, zij zijn vaak ook te herkennen aan hun doorgaans achterblijvende (online) profilering. Jij wilt natuurlijk groeien met jouw webshop en daarom is de why een heel belangrijk onderdeel van de strategie! Welke vragen kun je jezelf nu stellen om de why alsnog te bepalen? Je begint gewoon bij het begin. Waarom ben jij ooit begonnen met het verkopen wat je nu verkoopt? Welke passie of overtuiging ligt hierachter, waardoor je die stap heb gezet? En in hoeverre kun je deze overtuiging delen met jouw doelgroep? Beantwoord deze vragen en je why komt – na verloop van tijd – in zicht!

Verdiepende tips voor de why

Heb jij de waarom-vraag beantwoord, maar alsnog het gevoel dat je niet tot de essentie bent gekomen? Probeer het antwoord dan verder te verdiepen. Ricardo Semler geeft hiervoor een aantal tips: denk hard over je antwoord na, kijk kritisch naar je werk en kijk kritisch naar jezelf. Dit klinkt als een zware opgave, maar de oefening zelf is vrij simpel: zodra je de waarom-vraag hebt beantwoord, stel de vraag dan opnieuw ten opzichte van dat antwoord. Hieruit komt een tweede antwoord voort, wat je ongetwijfeld nog verder kunt verdiepen. Stel daarom voor de derde keer de waarom-vraag en de kans is groot dat jij tot de kern van jouw why doordringt. Om dit voorbeeld te verduidelijken, halen we graag de why van Apple aan.

Apple als gouden voorbeeld

Hoewel the Golden Circle op het eerste oog een theoretisch kader is, kan Simon Sinek zijn visie onderbouwen. Sinek haalt bijvoorbeeld de why van Apple aan. Waarom kiezen mensen eigenlijk voor Apple? Ja, de apparatuur van deze gigant is gebruikersvriendelijk. Dat is echter niet waarom Apple zich onderscheidt. Zo betoogt Sinek:

If Apple was like everyone else a marketing message might be: We make great computers. They’re user friendly. Want to buy one? …Here’s how Apple actually communicates: everything we do, we believe in challenging the status quo, we believe in thinking differently. The way we challenge the status quo is by making our products beautifully designed, simple to use, and user friendly. We just happen to make great computers. Want to buy one?

Als we dit zouden opsplitsen naar de drie verdiepende why vragen, dan zou het ongeveer neerkomen op:
We just happen to make great computers.
Why? (1) We make our products beautifully designed, simple to use, and user friendly.
Why? (2) We believe in thinking differently.
Why? (3) We believe in challenging the status quo.

In deze TED talk bespreekt Simon Sinek meer voorbeelden van bedrijven, die de why in hun voordeel inzetten.

Afbeelding: Dianne Joosten Storrytelling

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers
David Stomph
david@yuluma.com

LinkedIn profiel - Is al meer dan 12 jaar internet ondernemer. Oprichter van Yuluma. Hielp al honderden ondernemers succesvol online. Getrouwd, en vader van 3 kinderen.

Geen reactie's

Geef een reactie