Betaalmogelijkheden – Vooruitbetalen, hoe zit het?

03 sep Betaalmogelijkheden – Vooruitbetalen, hoe zit het?

Als webwinkelier loop je risico. Zowel bij inkoop/verkoop en bij verzending. Daarnaast zijn er strenge regels. Je mag bijvoorbeeld niet eisen dat klanten 100% vooruit betalen. Dit is wel het geval bij iDeal. Hoe pak je dit aan?

vooruitbetalen

Vooruitbetalen
Het is wettelijk bepaald dat bij verkopen op afstand niet verplicht mag worden om 100% vooruit te betalen. Dit mag maximaal 50% zijn. Het is echter wel zo dat je het natuurlijk mag aanbieden en aanbevelen, dus houd gerust iDeal of andere vooruitbetalingsmogelijkheden aan.

ICT-jurist Arnoud Engelfriet geeft aan dat deze bepaling geen “dwingend recht is (art. 7:6 BW). Dat wil zeggen dat je samen wat anders mag afspreken, en dat gaat dan boven de normale regel. Alleen mag je die afspraak niet in je algemene voorwaarden maken, zo staat in datzelfde 7:6 BW. Je moet expliciet met elke klant apart afspreken dat hij alles vooruit zal betalen.”

Zo zou het dus goed moeten gaan bij webwinkel. Bij het afrekenen vraag je de klant of hij direct wil betalen via iDeal, creditcard, acceptgiro of rembours. Op deze manier heeft de klant een keuze gekregen en is het geen algemene voorwaarde dat je vooraf moet betalen. Zo is het legaal.

Winkels die alleen vooruitbetalingen aanbieden, en geen andere mogelijkheden zoals remborus of acceptgiro, schenden mogelijk de Nederlandse wet.

Wel zijn er genoeg webwinkels die alleen een creditcard als betaalmogelijkheid hebben. Dat is geen probleem. Je moet bij het plaatsen van de bestelling toestemming geven om het bedrag van je kaart af te halen, maar het bedrag wordt pas op het moment van aflevering belast. Arnoud Engelfriet geeft aan dat het geen vooruitbetaling in de zin van artikel 7:26 lid 2 BW, zo vond de rechter in de HCC/Dell zaak over de algemene voorwaarden van webwinkel Dell.
Tip: Overigens geldt wel dat de verkoper zijn (fysieke) adres moet melden als vooruitbetaling of een gedeelte van de prijs verplicht is (7:46c lid 1 sub a BW). Dan weet je, als het goed is, waar je heen moet gaan om je geld terug te vragen.

Suggesties
Alleen vooruit betalen mag dus niet. Je kunt nog de mogelijkheid aanbieden om onder remours en bijvoorbeeld Afterpay of Focum.
Het voordeel is dat je de werkelijke kosten van een andere betaalmogelijkheid wel mag doorberekenen. Die extra kosten zal je klanten ontmoedigen voor deze optie te kiezen en jij lijdt geen verlies.

Uitzonderingen
Naast de creditcard betaling bestaat er ook nog een uitzondering. Je mag per persoon eventueel afspreken dat er alleen bij volledige vooruitbetaling geleverd zal worden. Dit houdt in dat je per telefoon of mail apart afspreekt dat dit vooraf moet betaald worden. Bijvoorbeeld bij bestellingen op maat, omdat je het niet op voorraad hebt of echt een product op maat gaat maken. Het vergt wat meer moeite, maar het is wel een mogelijkheid om de regel te omzeilen. Dit is vooral nuttig bij dure producten of producten met weinig marge.

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers
David Stomph
david@yuluma.com

LinkedIn profiel - Is al meer dan 12 jaar internet ondernemer. Oprichter van Yuluma. Hielp al honderden ondernemers succesvol online. Getrouwd, en vader van 3 kinderen.

2 Reactie's
  • Carel
    Geplaatst op 10:29h, 25 juli Beantwoorden

    Goedendag,
    Mag je wettelijk extra kosten vragen bij een vooruitbetaling van een dienst.
    omdat je dan meer werk heb dan bij een achteraf betaling? En hoe hoog mogen die kosten dan zijn.
    B.v. Ik kom bij een bedrijf een dienst uitvoeren maar laat de klant vooruit betalen daar ik bang ben dat ik anders voor niets kom. Maar mag ik dan € 25 extra kosten berekenen omdat ik meer werk heb om de factuur vooraf te versturen en na te kijken of de betaling al is verricht.

Geef een reactie