Betaalmogelijkheden voor webwinkels

12 aug Betaalmogelijkheden voor webwinkels

Met verschillende betaalmethoden biedt je je klant meer gemak aan. Een klant zal sneller overgaan tot aankoop als de gewenste betaalmethode wordt aangeboden. Daarnaast is het ook vanuit de veiligheid geredeneerd verstanding om meer betaalmethoden aan te bieden. Als iDEAL een storing heeft, bestaat de kans dat klanten afhaken en hun bestelling annuleren.

money-256278_640

Aanbod betaalmethodes

Uit onderzoek van Currence in oktober 2012 bleek dat 94% van de online kopers bekend is met iDEAL. Het is ook de meest gebruikte betaalmethode. De redenen voor deze voorkeur zijn gemak, het feit dat de betaling meteen is afgehandeld en de veiligheid. De acceptgiro is in opkomst, online kopers willen liever achteraf betalen.

 Currence onderzoek betalen

Het aanbod van betaalmogelijkheden is voor kopers een belangrijke factor in de keuze van de webwinkel. Een deel van de kopers zegt af te zien van de aankoop als niet met (één van) de favoriete betaalwijze(n) kan worden afgerekend.

Hoe meer betaalmethodes, des de lager de koopdrempel

Als webwinkelier doe je er goed aan om je betaalmethodes te melden op de homepage ipv de laatste stap bij het betalen. Klanten zien direct de mogelijkheden en zullen minder snel het laatste moment afhaken.

aanbod betaalmethoden

 

Hoe kies je geschikte betaalmethodes voor je webwinkel?

Bij het kiezen van betaalmethodes moet je rekening houden met een aantal factoren.
Je doelgroep
Onderzoek wat je doelgroep is en wat de favoriete betaalmethode is. De betaalmethoden van je concurrenten overnemen is niet altijd de slimste keuze.
Het product
Ook het product is van invloed op de betaalmethode. Product die je direct uitlevert zoals tickets, reserveringen en downloads of het hebben van een order administratie die geautomatiseerd verloopt op basis van een succesvolle statusmelding van de betaling. Een online betaling is een oplossing, hierdoor behoudt je de snelheid van het proces en betaal gemak voor de klanten.
De hoogte van het aankoop bedrag
Aan alle betaalmethoden zijn kosten verbonden. Dit kan een percentage zijn over het aankoopbedrag (zoals een creditcard en PayPal) of een vast laag tarief per transactie (zoals bij iDEAL, acceptgiro en pinnen).
Het land waarin je wilt verkopen
In Nederland is iDEAL de meest gebruikte methode, maar in andere landen is dat niet zo vanzelfsprekend. Je kunt specifieke methoden per land aanbieden, of internationale methodes zoals creditcard en PayPal.

Gegarandeerde en niet gegarandeerde betaalmethoden

Gegarandeerde betaalmethode
Bij deze methode kan de koper de betaling niet terugdraaien. Voorbeelden van de gegarandeerde betaalmethodes zijn iDEAL, MiniTix en achteraf betalingen met acceptgiro. Als de koper de betaling terug wilt krijgen, bijvoorbeeld bij een retourzending of een terechte klacht, dan moet de webwinkelier deze betaling terugboeken.

Niet gegarandeerde betaalmethode
​Bij deze methode kan de koper op eigen initiatief de betaling terug draaien. De niet gegarandeerde betaalmethode biedt de koper hierdoor een koopbescherming. De koper mag tot een half jaar na betaling de creditcardbetaling terugdraaien. Dit heet de “chargeback periode”. Een chargeback is mogelijk als de koper terechte klachten heeft over de verkochte goederen of diensten of als de koper een andere geldige reden heeft. Vaak heeft de verkoper een bewijsplicht. Voorbeelden van niet gegarandeerde betaalmethoden zijn creditcards en PayPal. De betaling wordt door de aanbieder van de betaalmethode teruggeboekt. De terugbetaling kan daarnaast ook rechtstreeks worden teruggeboekt door de webwinkel bij retour ontvangen producten of terechte klachten.

ola-blanco

Achteraf betalen (Geschreven door Roland Borsboom)

Na Ideal is de acceptgiro de populairste betaalmethode. De consument wil immers het product eerst zien en dan pas betalen, net als in een offline winkel. Maar slechts 8% van de webshops biedt consumenten de mogelijkheid om met acceptgiro te betalen. Dit verschil in vraag en aanbod heeft te maken met de risico’s die het betalen via een acceptgiro met zich meebrengt. Helaas kan het gebeuren dat een klant niet betaalt en dan is het een hele uitdaging om het geld alsnog te krijgen.

Een geschikte oplossing voor dit probleem is het aanbieden van een vorm van achteraf betalen via een externe partij. Wat deze partijen onderscheidt van de acceptgiro, is dat zij het betalingsrisico van de webwinkelier overnemen. Ook bestaan er mogelijkheden om het factuurproces geheel of gedeeltelijk aan zo’n partij uit te besteden. WebwinkelPro werkt hiervoor samen met AchterafBetalen van Focum. Aangesloten webwinkels kunnen AchterafBetalen gemakkelijk integreren in hun webshop.

Consumenten maken graag gebruik van AchterafBetalen en door deze betaalmogelijkheid aan te bieden, zal het aantal bestellingen dan ook stijgen. Hier komt nog bij dat als een klant online bestelt met AchterafBetalen, hij meer correcte gegevens achterlaat dan bij een Ideal betaling. Dit levert bruikbare gegevens op voor marketingdoeleinden. Zo kunnen e-mailadressen, mits de klant daar toestemming voor geeft, gebruikt worden voor mailings en nieuwsbrieven. Vergeet ook niet de factuur als contactmoment. Hier kun je alvast een nieuwe aanbieding of een accessoire voor het net gekochte product op plaatsen.
(Dit stuk is geschreven door Roland Borsboom, de Achterafbetalen expert van Focum.) 

Conclusie

Er zijn veel soorten betaalmethoden die je als webwinkelier kan aanbieden. Afhankelijk van het soort product en de potentiële klant kun je een keuze maken voor de betaalmethoden. Het is verstanding om klein te beginnen met een betaalmethode waarvan je weet dat het populair is binnen de (lokale) markt waarin het product wordt aangeboden. Voor iemand die vanuit het niets een webshop begint met zelfgemaakte accessoires in Nederland, dan is het aan te raden om te beginnen met iDEAL en eventueel acceptgiro/overschrijving erbij. As de zaken goed gaan en klanten vragen naar andere mogelijkheden kan je dit uitbreiden.

Voor elke online ondernemer is het van belang om je markt goed te kennen. Kennis van de verschillende betaalmethodes en het inzicht in de betaalbehoeften van je klanten maken deze keuze makkelijker. Hiermee kan je vraag en aanbod op het gebied van online betalen (nog) beter op elkaar laten aansluiten… en uiteindelijk het beoogde doel bereiken: meer verkoop.

Bron onderzoek: Currence, 2012. Aanbod en gebruik van betaalmiddelen bij online shopping. Geraadpleegd op 28 april 2014, https://www.currence.nl/Downloads/iD_factsheet_NL.pdf

Bron afbeelding: https://www.goossens.org/blog/betalen-met-acceptgiro-niet.html

Download de gratis whitepapers  Bekijk alle whitepapers
David Stomph
david@yuluma.com

LinkedIn profiel - Is al meer dan 12 jaar internet ondernemer. Oprichter van Yuluma. Hielp al honderden ondernemers succesvol online. Getrouwd, en vader van 3 kinderen.

Geen reactie's

Geef een reactie